Radio West

Leidse journalistenprijs naar Thomas Erdbrink
LEIDSE JOURNALISTENPRIJS NAAR THOMAS ERDBRINK

22 maart 2000

De Leidse Ton Hoogenboom-prijs 2000, een tweejaarlijkse prijs voor journalistiek werk in en over Leiden, is op woensdag 22 maart toegekend aan Thomas Erdbrink (24). Hij kreeg de prijs voor zoals de jury verwoordt de nauwgezette, gewetensvolle en volhardende wijze waarop hij de afgelopen twee jaar in de Leidse regio nieuws heeft gezocht en gevonden over de aanwezigheid van asbest in diverse Leidse gebouwen, de plannen voor het bezoek van de Japanse Keizer en over enkele nieuwbouw-projecten.

De prijs, bestaande uit een geldbedrag van duizend gulden en een kunstzinnige edelmetalen speld, is hem in Koetshuis de Burcht in Leiden uitgereikt door drs. Joop Maat, bij diens afscheid als hoofd van de Leidse afdeling Communicatie Bestuurszaken, ofwel de gemeentelijke voorlichting van Leiden. Joop was ruim drie jaar geleden een van de initiatiefnemers van de prijs.

De prijs is ingesteld door de regionale omroep Radio West, de Universiteit Leiden en het gemeentebestuur van Leiden. Zij hebben dit gedaan als eerbetoon aan Ton Hoogenboom, die op 31 december 1996 bij een ski-ongeluk in Oostenrijk om het leven is gekomen. Ton was redacteur/verslaggever bij Radio West. Doel van de prijs is het bevorderen van berichtgeving over de gemeente Leiden, de Leidse universiteit of andere zaken waarbij de Leidse gemeenschap een belangrijke rol speelt. De drie initiatiefnemers hebben aan de prijs een drievoudig kunstobject gekoppeld, vervaardigd door de Delftse kunstenares Laura Bakker. De bij de prijs horende speld is een daarvan afgeleid sieraad.

Thomas Erbrink is freelance-journalist. Hij studeerde in juli vorig jaar af aan de School voor de Journalistiek in Utrecht met examenprojecten over Iran en Suriname en kreeg bij zijn eindbeoordeling de aantekening zeer goed. Hij werkt voor diverse media, in het bijzonder voor het Leidsch Dagblad.

Naast hem kregen vijf andere medewerkers van het Leidsch Dagblad in het kader van de prijs een eervolle vermelding. Die vijf zijn: Wim Koevoet, Marijn Kramp en Ruud Sep voor hun artikelen over de crisis binnen het Leidse CDA, alsmede Esther Barfoot en Herman Joustra voor hun werk aan de wekelijkse serie De dingen die voorbijgaan. Zon bravo gold ook voor de serie Eerste Druk van Yvonne Ottenhof in het Leids Nieuwsblad. In die serie vraagt zij wekelijks aandacht voor nieuw schrijverstalent in de regio. Tenslotte gaf de jury zon eervolle vermelding nog aan de documentaireserie Een Millennium in Zuid-Holland van Radio West, achttien afleveringen van krap een halfuur met aandacht voor diverse elementen van de afgelopen duizend jaar. De jury had in het bijzonder waardering voor Joost Karhof nu nog Radio West, na 1 mei Den Haag Vandaag voor zijn aflevering over de zestiende eeuw met daarin onder meer aandacht voor Leidens ontzet.

Twee jaar geleden was Marco van Kerkhoven van de Leidse universiteitskrant Mare de eerste winnaar van de prijs.

Deel: ' Leidse journalistenprijs naar Thomas Erdbrink '