Leidster rechts-conservatieve Moonsekte komt naar Nederland

Op 17 mei zal de leidster van de rechts-conservatieve Moonsekte (Verenigingskerk, Unification Church) spreken op een bijeenkomst van de "Familiefederatie voor Wereldvrede en Unificatie" in het VSB-Circustheater in Scheveningen. Mevrouw Hak Ja Han Moon vervangt haar man Sun Myung Moon, de officiële leider van de omstreden sekte. Momenteel reist zij over de hele wereld om spreekbeurten te houden.

De Moonsekte is sterk anti-communistisch, heeft zeer conservatieve normen over het gezin en is erg rijk. Over de hele wereld steunt zij extreem-rechtse groepen en partijen. Zo steunde men in Frankrijk het Front National van Le Pen en had men in Duitsland contacten met de radicale Republikaner. De sekte is vooral bekend door haar massale huwelijksceremonies. Duizenden Moonies laten zich hierin koppelen aan een partner die zij nog nooit gezien hebben.

In Nederland kent de sekte om en nabij de honderd aanhangers. De afgelopen decennia is men ook in ons land achter de schermen betrokken geweest bij extreem-rechtse partijen. Zo zat een vertegenwoordiger van de Moonsekte in het Centraal Comité van de NVU (jaren zeventig), gaf men financiële steun aan de Centrumpartij (begin jaren tachtig) en de CD (eind jaren tachtig). De huidige voorzitter van de Nederlandse afdeling van de Verenigingskerk, Wim Koetsier zat begin jaren negentig in het hoofdbestuur van de CD en steunde de partij vorig jaar nog bij de verkiezingen.

In Nederland organiseerde de sekte in november 1993 ook al eens een bijeenkomst waar mevrouw Moon spreker was. Op deze bijeenkomst in het Kurhaus in Den Haag waren onder de circa 300 aanwezigen ook CD-leider Hans Janmaat en zijn huidige vrouw Wil Schuurman aanwezig. Men wil op de bijeenkomst op 17 mei aanstaande echter veel meer bezoekers trekken en is momenteel doende diverse VIP's uit te nodigen.

Wij hebben een achtergrond artikel over de Moonsekte op onze homepage staan: http://www.antifa.net/kafka

...| Antifascistische Onderzoeksgroep Kafka
...| Postbus 14710