Subject: kUNSTGESCHIEDENIS
Reply-to: f.spoel@asv.oos.eur.nl
X-pmrqc: 1

PERSBERICHT

DE HAND VAN DE MEESTER
Mijlpalen in de kunstgeschiedenis

Studium Generale neemt vier grote werken uit de kunstgeschiedenis onder de loupe. Wat maakt ze zo bijzonder? Welke rol speelden zij in de ontwikkeling van de kunst? Hoe ging de kunstenaar om met werkelijkheid en illusie, met het alledaagse en het verhevene, met conventies en originaliteit?

REMBRANDT: DE NACHTWACHT
De Nachtwacht is een van die schilderijen waarvan iedereen denkt dat hij het zo goed kent (in werkelijkheid of van de koektrommel), dat hij er nauwelijks meer naar hoeft te gaan kijken. Het schilderij vertegenwoordigt echter meer dan een groep plaatselijk belichte schutters. Er is alle aanleiding om het ook te zien als een demonstratie van Rembrandts ideeën over de relatie tussen werkelijkheid en illusie, maar ook als een demonstratie van opstandigheid tegen sedert de oudheid bestaande ideeën over de schilderkunst. Door prof. dr. Ernst van de Wetering, projectleider van het Rembrandt Research Project en hoogleraar Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam


- Erasmus Universiteit Rotterdam, complex Woudestein, Burgemeester Oudlaan 50, 3062 PA Rotterdam - - Gratis toegankelijk - Informatie: Studium Generale 010-4081144 - stg@stg.oos.eur.nl - www.eur.nl/studium -
Fedde Spoel
Studium Generale
Kamer H5-13
Erasmus Universiteit Rotterdam
Postbus 1738

3000 DR ROTTERDAM
Telefoon: (31 10) 408 1144
https://www.eur.nl/studium

Deel: ' Lezing over De Nachtwacht van Rembrandt '




Lees ook