Artis

Amsterdam, 11 januari 1999

Spinnen, angstaanjagende, fascinerende en nuttige roofdieren

Op de tentoonstelling ‘Griezels in je Achtertuin’ is een metersgroot model te zien van een spin, de zwarte weduwe, die door de vergroting extra griezelig lijkt. Maar spinnen worden ook in hun normale formaat door heel veel mensen griezelig gevonden. Ze behoren zeker tot de top tien van ‘enge dieren’. Is dat wel terecht? Veel mensen met spinnenangst weten nauwelijks waarvoor ze bang zijn.

Wie spinnen beter leert kennen, ontdekt dat het interessante dieren zijn. Behalve diep nadenken kunnen spinnen zo ongeveer alles wat mensen ook kunnen. Spinnen doen het alleen vaak heel anders. Dat geldt voor eten (kwijlen en uitzuigen), spijs verteren (in de poten), ademhalen (door de buik), ontlasten (onderhuids) en wonen (tussen zijde).

En spinnen doen HET ook. Alleen gaat dat nog ingewikkelder dan bij de mens. Mannetjesspinnen beschikken over speciale paringsorganen in hun monddelen, waarin ze hun eigen sperma opzuigen. Dat moet dan vervolgens met gevaar voor eigen leven bij een vrouwtje worden ingebracht. Een mannetjesspin op vrijersvoeten loopt namelijk grote kans om voor prooi aangezien te worden!

De lezing door drs. Peter Koomen van Naturalis, Leiden, over deze fascinerende dieren zal op 19 januari a.s. gehouden worden in de Koepelzaal van het Artis Planetarium. Het begint om 20.00 uur en duurt tot 22.00 uur. Het planetariumgebouw is open vanaf 19.30 uur. De toegangsprijs is ƒ 12,50. Kaarten worden uitsluitend aan de zaal verkocht. Abonnementhouders van Artis hebben gratis toegang. Voor meer informatie: 020-5233400.

--------------------------------------------------

Deel: ' Lezing over spinnen in Artis Planetarium '