Subject: kUNSTGESCHIEDENIS
Reply-to: f.spoel@asv.oos.eur.nl
X-pmrqc: 1

Geachte redactie,

In maart a.s. heeft Studium Generale Rotterdam een serie over Kunstgeschiedenis. Graag willen wij u vragen deze informatie in uw bestanden op te nemen.

Met vriendelijke groet,

Fedde Spoel

DE HAND VAN DE MEESTER
Mijlpalen in de kunstgeschiedenis

Studium Generale neemt vier grote werken uit de kunstgeschiedenis onder de loupe. Wat maakt ze zo bijzonder? Welke rol speelden zij in de ontwikkeling van de kunst? Hoe ging de kunstenaar om met werkelijkheid en illusie, met het alledaagse en het verhevene, met conventies en originaliteit?

VAN GOGH: HERINNERING AAN DE TUIN VAN ETTEN De realist Van Gogh schilderde een enkele maal 'uit zijn verbeelding', in een poging de nieuwe kunstopvattingen over abstractie van zijn vriend en concurrent Paul Gauguin in beeld te brengen. Realisme en abstractie botsten op elkaar. Naast dit thema zal de lezing gaan over het scheppen uit de verbeelding (geheugen, herinnering), een sleutelconcept in de romantische-symbolistische kunsttheorie. Ook later zou deze verbeelding nog een belangrijke rol gaan spelen. Door prof.dr. Evert van Uitert, hoogleraar Kunstgeschiedenis Universiteit van Amsterdam

- Erasmus Universiteit Rotterdam, complex Woudestein, Burgemeester Oudlaan 50, 3062 PA Rotterdam - - Gratis toegankelijk - Informatie: Studium Generale 010-4081144 - stg@stg.oos.eur.nl - www.eur.nl/studium -
Fedde Spoel
Studium Generale