Universiteit Leiden

Meer informatie: dienst Interne en Externe Communicatie, tel. 071-5273282

Gastlezing over 'race men': zwarte mannelijke rolmodellen

Persbericht 63 (6-mei-99)

Op dinsdag 11 mei 1999 houdt prof.dr. Hazel Carby aan de Universiteit Leiden een lezing onder de titel: 'Race and Masculinity: Paul Robeson and the Modernist Aesthetics'. Paul Robeson is een prominent voorbeeld van een race man: een van de succesvolle zwarte mannen, die zich de afgelopen eeuw publiekelijk opgeworpen hebben als vertegenwoordigers van het 'zwarte ras'.

Hazel Carby is hoogleraar in de Amerikanistiek en voorzitter van het African American Studies programma aan Yale University. Zij is een van de meest vooraanstaande deskundigen in de VS op het gebied van de feministische literatuurwetenschap, met name wat betreft de zwarte Amerikaanse literatuur. Carby heeft op dit gebied veel invloedrijke artikelen geschreven. Haar boek Reconstructing Womanhood: The Emergence of the Afro-American Novelist (Oxford University Press, 1987) geldt als een baanbrekende studie van een 'vrouwelijke' traditie in de Afrikaans-Amerikaanse literatuurgeschiedenis.

In lezingen en publicaties heeft Carby recentelijk publiek kritiek geuit op prominente zwarte intellectuelen als Henry Louis Gates en Cornel West, die naar haar mening in toenemende mate een conservatieve vleugel vertegenwoordigen, vooral op het gebied van gender issues. In haar in 1998 bij Harvard University Press verschenen boek Race Men plaatst zij Gates en West impliciet in een traditie van succesvolle mannelijke publieke figuren, kunstenaars en intellectuelen die zich de afgelopen eeuw opgeworpen hebben als vertegenwoordigers van het 'zwarte ras'.

In haar lezing van 11 mei bespreekt Carby een van de beroemdste van deze race men, zoals zij binnen de zwarte gemeenschap liefdevol genoemd worden: de atleet, acteur en zanger Paul Robeson (1898-1976), die in een later stadium van zijn leven verguisd werd vanwege zijn vermeende communistische sympathieën. Carby zal het leven van Robeson bespreken zoals dat gepresenteerd wordt in het werk van de modernistische fotograaf Nicholas Muray.

De lezing wordt gehouden in het kader van het themacollege 'The African-American Century', dat dit voorjaar georganiseerd wordt door het coördinaat Amerikanistiek., en vindt plaats op dinsdag 11 mei a.s., 17.15-18.40 uur in het WSD-complex, Cleveringaplaats 1 te Leiden, zaal 003. De toegang is gratis.
Meer informatie: mw.dr. J.C. Kardux, coördinator Amerikanistiek, telefoon 071 527 2236 / 2233.

Meer informatie: mw.dr. B.T. Hogenelst, dienst Interne en Externe Communicatie ;
Tel. 071-5273282 / Email B.T.Hogenelst@bvdu.leidenuniv.nl / 06 mei 1999, 17:31 uur

Deel: ' Lezing 'Race men' zwarte mannelijke rolmodellen '