Libertarische Partij: 'Nederland moet Julian Assange asiel aanbieden.'

DEN HAAG, 20120815 -- Ecuador heeft nog altijd geen asiel verleend aan WikiLeaks-oprichter Julien Assange. Geruchten daarover werden op 15 augustus weersproken door de regering van Ecuador. Als Ecuador het niet doet, zou Nederland WikiLeaks-oprichter Julian Assange asiel moeten verlenen. Dat stelt de Libertarische Partij, die op 12 september meedoet aan de Tweede Kamerverkiezingen. Kandidaat-Tweede Kamerlid Harry van Dijken: ‘Het is bizar dat Westerse overheden onschuldige burgers vermoorden en dat Assange - die dit wereldkundig maakt - als terrorist wordt beschouwd. Nederland moet Assange vandaag nog uitnodigen!‘

De overheid is het probleem
Van Dijken vervolgt: 'WikiLeaks vervult een zeer belangrijke taak die door de journalistiek steeds meer wordt verwaarloosd: het controleren van de machtige overheid. Wij vinden dat Nederland klokkenluiders zoals Assange in bescherming moet nemen. Hij legde pijnlijk bloot hoe weinig overheden zich het lot van hun eigen en andere burgers aantrekken en de dood van onschuldige burgers rechtvaardigen als prijs voor hun (geo)politieke beleid. Op WikiLeaks zijn er verschillende afschuwwekkende beelden beschikbaar van "collateral damage" in de vorm van gedode burgers, waaronder veel kinderen en journalisten. Die beelden zouden we zonder Assange mogelijk nooit te zien hebben gekregen. Als vader van twee kleine kinderen wens ik vurig dat er snel een einde aan dit soort cover-up-acties komt. Wat de Libertarische Partij betreft begint een betere toekomst vandaag nog met het verlenen van asiel aan Assange. ’

Gidsland Ecuador?
Julian Assange bevindt zich nog altijd in de ambassade van Ecuador in Londen, in afwachting van zijn asielaanvraag in dit land. Hij deed deze aanvraag om uitlevering aan Zweden te voorkomen, en om de mogelijke uitlevering via Zweden aan de VS vanwege zijn werk als internationale klokkenluider te voorkomen. Van Dijken: ‘Nederland presenteerde zichzelf vroeger graag als gidsland. Nu kunnen we écht het goede voorbeeld geven.’

De Libertarische Partij doet mee aan de aanstaande Tweede Kamerverkiezingen met de slogan ‘de overheid is het probleem, niet de oplossing’. De partij staat voor meer vrijheid, minder overheid, en minimale belastingen en regeldruk.

Deel: ' Libertarische Partij 'Nederland moet Julian Assange asiel aanbieden.' '