Libertel

Libertel start mobiele (WAP) internetdienst

Maastricht, 11 april 2000 - Libertel maakt bekend van start te zijn gegaan met het testen van haar nieuwe mobiele internetdienst Libertel Open. Dit is een zogenaamde WAP (Wireless Application Protocol) dienst waarmee Libertel klanten kunnen internetten via de mobiele telefoon. Binnenkort zal Libertel Open op de Nederlandse markt worden geintroduceerd.

Test
Op 3 april is Libertel gestart met het werven van Libertel klanten die deelnemen een test. De 1500 van tevoren geselecteerde Libertel klanten krijgen een WAP telefoon gratis. Vanaf 17 april kunnen zij informatie opvragen op daartoe geschikte internetsites. In de testfase zal de dienst voornamelijk bestaan uit actuele informatiediensten zoals het weer, files en entertainment. Doel van de testperiode is klanten mee te laten denken in de vervolmaking van de nieuwe dienst en zoveel mogelijk kennis en ervaring op te doen met betrekking tot WAP-diensten. De test zal eind juni worden afgerond.
WAP
Libertel Open zal via het WAP (Wireless Application Protocol) geraadpleegd kunnen worden. WAP is een standaard die is opgesteld om met de mobiele telefoon op internet te surfen (wappen). WAP lijkt in vele opzichten op internet, maar is aangepast aan de grafische mogelijkheden van mobiele telefoontoestellen en de eigenschappen van draadloze communicatie. Met een voor WAP geschikte telefoon kunnen de speciale WAP internet sites bezocht worden. Het aantal mogelijke WAP diensten is vrijwel onbeperkt. Met WAP kan net als via het internet allerlei informatie mobiel worden opgezocht zoals nieuws, beursberichten, sport en verkeer. Bovendien kan men in de toekomst via Libertel Open ook mobiel telebankieren, e-mailen en produkten kopen via het internet.

Profiel Libertel N.V.
Libertel N.V., gevestigd in Maastricht, is de op een na grootste aanbieder van mobiele telefoondiensten in Nederland. Op 16 november
1999 maakte Libertel haar half-jaarcijfers bekend (over de periode 1 april tot en met 30 september 1999) en rapporteerde een net-towinst van NLG 58 miljoen (EUR 26 miljoen).
Libertel zal op 30 mei 2000 de jaar-cijfers voor het op 31 maart 2000 geëindigde boekjaar publiceren. Libertel is voor 70% eigendom van de wereldwijd opererende Vodafone AirTouch groep. Libertel is sinds 15 juni 1999 genoteerd aan de Officiële Markt van de AEX-Effectenbeurs.

Deel: ' Libertel start mobiele (WAP) internetdienst '