LIBERTEL

Libertel bereidt beursgang voor, lees verder

Libertel tekent als eerste overeenkomst voor GSM on the Net

Maastricht,2 maart 2000 - Libertel heeft wereldwijd als eerste een overeenkomst getekend met Ericsson voor GSM on the Net. Libertel heeft dit concept gekozen als basis voor de ontwikkeling van het mobiele kantoor (Wireless Office). Het concept combineert (mobiele) communicatie- met internettechnologie en integreert daarmee spraak, data- en informatiediensten. Met de bekrachtiging van deze overeenkomst geven Libertel en Ericsson aan samen verder te werken aan de ontwikkeling van dit concept. De eerste tests zullen in het eerste kwartaal van 2000 worden afgerond. Verdere applicatieontwikkeling voor GSM on the Net zal binnen de gezamenlijke research- en ontwikkelomgeving van Syntrack plaatsvinden.

GSM on the Net van Ericsson biedt Libertel de architectuur om op termijn een Wireless Office oplossing te bieden. Dit is een totaaloplossing voor mobiele spraak en data over IP (Internet Protocol) binnen de bedrijfsomgeving. Het systeem combineert de voordelen van mobiele communicatie via GSM (betrouwbaarheid, wereldwijde standaard) met op IP gebaseerde toekomstvaste, kostenefficiënte technologie.

Het systeem maakt gebruik van dezelfde infrastructuur als het lokale computer-netwerk (LAN). Hierdoor kunnen in de toekomst op één IP-backbone spraak, data en geïntegreerde applicaties op een gebruiksvriendelijke manier worden gerealiseerd.

GSM on the Net volgt de ontwikkelingen van de GSM-standaard, zoals GPRS en UMTS. Hierdoor wordt het op termijn mogelijk om draadloos dataverkeer met hoge snelheid niet alleen binnen het mobiele netwerk van Libertel, maar ook binnen de kantooromgeving te realiseren.

Syntrack is een gezamenlijk initiatief van Libertel N.V., Ericsson Telecommunicatie B.V. en N.V. Industriebank LIOF. Deze organisatie dient als research omgeving waarin Libertel en Ericsson nieuwe producten ontwikkelen en testen. Daarnaast biedt het bedrijf trainingsfaciliteiten voor de twee telecombedrijven en is het een uitwijkcentrum dat specifieke taken over kan nemen in geval van problemen in het GSM netwerk.

Profiel Libertel N.V.
Libertel N.V., gevestigd in Maastricht, is de op één na grootste aanbieder van mobiele telefoondiensten in Nederland. Libertel is voor
70% eigendom van de wereldwijd opererende Vodafone/AirTouch Group. Libertel is sinds 15 juni 1999 genoteerd aan de Officiële Markt van de AEX-Effectenbeurs.

Profiel Ericsson Telecommunicatie B.V.
Ericsson is de leider in de New Telecoms World, met innovatieve communicatie-oplossingen die telecom- en datacom-technologieën combineren met een optimale mobiliteit voor de gebruiker. Met meer dan
100.000 medewerkers in 140 landen, maakt Ericsson communicatie eenvoudiger voor haar klanten - network operators, service providers, ondernemingen en consumenten - over de hele wereld. Terug naar index

Deel: ' Libertel tekent als eerste overeenkomst voor GSM on the Net '