Liberty Global en Vodafone zijn voornemens hun Nederlandse bedrijven samen te voegen

Amsterdam/Utrecht, dinsdag 16 februari 2016

Noot voor de redactie Dit persbericht is een sterk verkorte samenvatting van het persbericht dat vandaag gezamenlijk is uitgegeven door Vodafone en Liberty Global. De tekst van de volledige Engelse versie van het persbericht is leidend. Deze Nederlandse tekst is geen officiële vertaling.

Belangrijkste punten

· Een 50/50 joint venture om een nationale geïntegreerde communicatie provider te creëren met complementaire kwaliteiten op het gebied van video, breedband, mobiel en B2B-diensten;

· De combinatie van Ziggo’s breedbandnetwerk met Vodafone’s toonaangevende mobiele service zal een sterkere vaste- en mobiele concurrent op de Nederlandse markt creëren, hetgeen aanzienlijke voordelen voor consumenten, bedrijven en de publieke sector zal opleveren door investeringen in digitale infrastructuur en klantbeleving;

· De totale synergieën op het gebied van kosten, kapitaalinvesteringen (capex) en omzet (revenue) hebben naar schatting een netto contante waarde (net present value) van circa € 3,5 miljard na aftrek van integratiekosten;

· De totale synergieën op het gebied van kosten en kapitaalinvesteringen bieden een ‘run rate’ besparing op jaarbasis vanaf het vijfde jaar na afronding van de transactie van € 280 miljoen[1], hetgeen overeenkomt met een netto contante waarde van circa € 2,5 miljard na aftrek van integratiekosten;

· Gebaseerd op de ondernemingswaarde van elk van de bedrijven en na aftrek van Ziggo’s netto schuld van €7,3 miljard[2] zal Vodafone een contante betaling doen aan Liberty Global van € 1 miljard om tot een gelijkwaardig eigendom van de joint venture te komen. Vodafone Nederland wordt ingebracht op een schuld- en "cash"-vrije basis;

· De nieuwe joint venture streeft naar een leverage ratio van 4,5 tot 5 keer de ‘covenant EBITDA’[3]. Dienovereenkomstig zal naar verwachting in de toekomst aanvullende financiering door de joint venture worden aangetrokken teneinde de beoogde leverage te bereiken. De opbrengst van de financiering zal gelijkelijk worden verdeeld tussen Vodafone en Liberty Global; · De transactie zal naar verwachting rond het einde van 2016 worden afgerond en is afhankelijk van mededingings goedkeuring van de bevoegde autoriteit en advisering door de Ondernemingsraden.

Vodafone Group Chief Executive, Vittorio Colao:

"De combinatie van Vodafone’s toonaangevende mobiele diensten met Ziggo’s succesvolle breedband- en TV-activiteiten leidt tot een sterke en concurrerende speler in geïntegreerde communicatie, die zal investeren in digitale infrastructuur, entertainmentdiensten en productiviteitsapplicaties voor Nederlandse consumenten, bedrijven en de publieke sector. Samen zullen we een sterkere concurrent in Nederland zijn, waarvan de klanten van beide bedrijven en de markt als geheel profiteren. Deze transactie betekent een voortzetting van Vodafone’s marktspecifieke convergentiestrategie. We kijken ernaar uit om samen met Liberty Global een ​​volledig geïntegreerde aanbieder te creëren in een van onze belangrijke Europese markten. "

Mike Fries, Chief Executive Officer van Liberty Global:

"Deze krachtige combinatie van de beste vaste en mobiele netwerken in Nederland zal enorme voordelen opleveren voor Nederlandse consumenten en bedrijven. In heel Europa speelt Liberty Global in op de stijgende vraag naar razendsnelle breedbandsnelheden, de coolste digitale videoplatforms en applicaties, en naadloze 4G connectiviteit. Binnenkort zullen de klanten van zowel Ziggo als Vodafone in Nederland deel uitmaken van de voorhoede van deze nieuwe wereld. We kunnen niet enthousiast genoeg zijn over onze samenwerking met Vodafone. We kijken ernaar uit om samen te werken aan de ontwikkeling van hypermoderne geconvergeerde diensten voor de Nederlandse markt."

Deel: ' Liberty Global en Vodafone zijn voornemens bedrijven samen te voegen '