's-Hertogenbosch, 25 februari 2000

Literaire Manifestatie met dubbele landelijke primeur in 's-Hertogenbosch!

Op vrijdagavond 10 maart is de Grote Zaal van Theater aan de Parade te 's-Hertogenbosch de plaats van een dubbele primeur: de nieuwe literaire theatervoorstelling Tournée Générale van Hugo Claus wordt voor de eerste maal in Nederland opgevoerd en aan de vooravond van de Boekenweek is de auteur van het prestigieuze Boekenweekgeschenk van 2000, Harry Mulisch, gast van De Brabantse Lezer m/v.

Voor de vierde achtereenvolgende keer organiseert Stichting De Brabantse Lezer m/v aan de vooravond van de Boekenweek een Literaire Manifestatie, waarin de ontmoeting met schrijvers centraal staat. Ook dit jaar wordt de niet-officiële aftrap van de Boekenweek gegeven in 's-Hertogenbosch.
Vijf dagen voor het begin van de Boekenweek zijn twee van de meest prominente Nederlandse literaire auteurs te gast in Theater aan de Parade: Hugo Claus en Harry Mulisch. Voor de pauze vindt het programma-onderdeel rond Hugo Claus plaats; de auteur wordt geïnterviewd door Jaap Goedegebuure, recensent en hoogleraar moderne letterkunde aan de Katholieke Universiteit Brabant. Drie violisten zorgen voor muzikale omlijsting. Na de pauze is het woord aan Harry Mulisch, die voorafgaande aan de Boekenweek - waarvoor hij het prestigieuze gebonden Boekenweekgeschenk schreef - in gesprek zal gaan met Jaap Goedegebuure.

Stichting De Brabantse Lezer m/v werd in 1997 opgericht door Boekhandel Adr.Heinen, het Brabants Dagblad en de Stadsbibliotheek 's-Hertogenbosch. Reden van oprichting was de succesvolle eerste editie van de Boekenweek-manifestatie, die in het teken stond van het toenmalige thema: Mijn God, mijn verhaal. In 1998 was er de koppeling met het Boekenweekthema: Panorama Nederland en in 1999 was het thema Familie-album. De vierde editie van de Literaire Manifestatie staat wederom in het teken van de Boekenweek 2000, die onder de noemer Lectori Salutem, als thema 'Verhalen uit de klassieke oudheid' kent.

De Literaire Manifestatie, ontmoeting met schrijvers vindt plaats in de Grote Zaal van Theater aan de Parade te 's-Hertogenbosch. De zaal is open vanaf 19.00 uur. Het programma begint - in tegenstelling tot eerdere berichten - om 19.30 uur en de avond zal naar verwachting omstreeks 23.00 uur zijn afgelopen

Kaarten voor de literaire manifestatie zijn vanaf heden verkrijgbaar bij Theater aan de Parade - alleen daar kan ook telefonisch gereserveerd worden (073-6125125). Middelbare scholieren kunnen in het kader van CKV I ('Honderd manieren om uit je stoel te komen') tot 1 maart tegen gereduceerd tarief aan kaarten komen; deze zijn à f 7,50, op vertoon van een geldige bibliotheekkaart uitsluitend verkrijgbaar bij de Stadsbibliotheek.

De Literaire Manifestatie, Ontmoeting met Schrijvers wordt mede mogelijk gemaakt dankzij bijdragen van de gemeente 's-Hertogenbosch, het Noordbrabants Genootschap en het Anjerfonds Noord-Brabant.

==============================================

Noot voor de pers : voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ton Meulman (voorzitter van Stichting De Brabantse Lezer m/v), 073-6130012, fax 073 - 6120990. Per post ontvangt u een uitnodiging en een programmaboekje voor de Literaire Manifestatie.

Deel: ' Literaire manifestatie in Den Bosch met Claus en Mulisch '