Littekenbreuk na buikoperatie beter te voorkomen

Onderzoekers Erasmus MC vergelijken drie operatiemethoden: nieuwe Europese richtlijn volgt

Een littekenbreuk na een buikoperatie is het beste te behandelen met een zogenaamd bovenliggend chirurgisch matje. Dit concluderen onderzoekers van Erasmus MC in het toonaangevende wetenschappelijke tijdschrift The Lancet. De onderzoekers van de afdeling Heelkunde vergeleken drie methoden.

Preventie van complicaties van buikchirurgie is van groot belang. Het aantal complicaties na buikoperaties is hoog. De meest voorkomende complicatie na open buikchirurgie is de littekenbreuk, die bij 10-35% van de geopereerde patiënten voorkomt. In veel gevallen is dan een heroperatie nodig. Het sluiten van de buik kan op een aantal manieren gebeuren: met alleen hechtingen, met een chirurgisch matje onder het spierweefsel (sublay mesh) en met een matje tussen het spierweefsel en de huid (onlay mesh). Tot nu toe was onduidelijk welke operatiemethode tot de minste complicaties leidt.Arts-onderzoeker An Jairam en chirurg prof.dr. Hans Jeekel van de afdeling Heelkunde van het Erasmus MC deden een zogenaamd dubbelblind gerandomiseerde trial in elf ziekenhuizen in Nederland, Duitsland en Oostenrijk. Het lot bepaalde welke patiënt werd behandeld met één van de drie methodes. Alle patiënten hadden vanwege hun hoge lichaamsgewicht of een buikaneurysma een verhoogde kans op complicaties. Twee jaar na de operatie bleken bij de patiënten die de onlay mesh hadden gekregen, veel minder complicaties zoals een littekenbreuk voor te komen dan bij de patiënten die een sublay mesh kregen of waarvan de buik alleen gehecht was. Jeekel: “De conclusie van het onderzoek heeft verstrekkende gevolgen. Zo zijn we nu in staat om een Europese richtlijn te maken voor de preventie van littekenbreuken. Implementatie van deze preventieve methode zal de kosten van de zorg drastisch reduceren, omdat heroperaties met alle kosten van dien voorkomen kunnen worden.” Het onderzoek, de PRIMA Trialist Group, vond plaats onder leiding van prof.dr. Johan Lange en prof.dr. Hans Jeekel.

Erasmus MC is het grootste Universitair Medisch Centrum van Nederland. Het zet zich in voor een gezonde bevolking. Bijna 13.000 medewerkers spannen zich dagelijks in voor excellente zorg door internationaal baanbrekend onderzoek en onderwijs. Zij vergroten de kennis over ziekte en gezondheid en verbinden de nieuwste wetenschappelijke inzichten met praktisch én preventief handelen, zodat patiënten hier optimaal van profiteren en gezonde mensen gezond kunnen blijven. Zichtbaar beter zijn en voorop blijven lopen op het gebied van complexe, innovatieve en acute zorg door samenwerking met anderen, zijn belangrijke ambities van het Erasmus MC.

www.erasmusmc.nl

Deel: ' Littekenbreuk na buikoperatie beter te voorkomen '