Logitech maakt resultaten van vierde kwartaal en jaarcijfers bekend

Weer sterke omzet- en winststijging

Fremont, Californië/Romanel-sur-Morges – 04 mei 1999 – Logitech International (NASDAQ:LOGIY; Zwitserland: LOGN, LOGZ), marktleider op het gebied van interfaces die een natuurlijke, intuïtieve koppeling tussen mens en computer tot stand brengen en ondersteuning biedt aan het groeiend aantal Internet-gebruikers, maakte vandaag bekend dat in het vierde kwartaal van het boekjaar (eindigend op 31 maart 1999) een geconsolideerde omzet is behaald van USD 139,6 miljoen, vergeleken met een omzet van USD 86,1 miljoen in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De netto inkomsten bedroegen USD 4,2 miljoen of USD 2,08 per aandeel (USD 0,21 per ADS), vergeleken met een netto opbrengst van USD 0,6 miljoen of USD 0,29 per aandeel (USD 0,03 per ADS) in hetzelfde kwartaal vorig jaar.

De detailhandelomzet steeg met 74,7% en de OEM-omzet groeide met 41,2% dankzij de in de gehele breedte sterke portefeuille en de aanhoudende vraag. De brutowinst steeg met 38,4%, een percentage dat aanmerkelijk hoger ligt dan de stijging van de bedrijfskosten. De exploitatie-inkomsten (USD 6,2 miljoen) stegen met 123% vergeleken met USD 2,8 miljoen in hetzelfde kwartaal van het jaar daarvoor.

Voor het hele boekjaar 1999 bedroeg de geconsolideerde omzet USD 448,1 miljoen, een stijging van 14,8% ten opzichte van de omzet van USD 390,2 miljoen in het boekjaar 1998. De netto-inkomsten over het jaar bedroegen USD 17,3 miljoen of USD 8,71 per aandeel (USD 0,78 per ADS), exclusief de eenmalige kosten na belasting ter hoogte van USD 10,2 miljoen als gevolg van de aankoop van de Connectix QuickCam™ PC-videocamera-afdeling en van het feit dat Storm Technology zijn verplichtingen in het kader van de overname van de scanneractiviteiten van Logitech uit 1997 niet nakwam.

"Er is voor al onze producten en distributiekanalen een duidelijke stijging van de omzet te zien", aldus Guerrino De Luca, President en CEO (Chief Executive Officer). "Wij konden het jaar afronden met een leidende positie op verschillende markten, zoals de muismarkt, de trackballmarkt en de markt voor PC-videocamera's. In slechts een jaar tijd is het ons ook gelukt een belangrijk aandeel van de toetsenbordmarkt te veroveren en hebben we onze sterke positie op het gebied van computerspelen weten te heroveren."

Volgens de onderneming heeft zij zich in het eerste halfjaar van 1999 met name gericht op nieuwe ontwikkelingen en marketingactiviteiten op het gebied van nieuw producten. Ook nam de onderneming in die tijd de beslissing om noodzakelijke, fundamentele investeringen te doen om het bestaande productassortiment nieuw leven in te blazen en vlak vóór de uitverkoop nieuwe producten op de markt te brengen.

"De recordomzet in de tweede helft van het jaar laat zien dat we met ons strategisch beleid en de investeringen die we hebben gedaan de juiste weg zijn ingeslagen," zegt de heer De Luca. "We kunnen nu de hele gebruikerinterfacemarkt bedienen en hebben een breed aanbod op het gebied van fraaie, efficiënte en aantrekkelijke desktop-oplossingen waarbij de krachtigste technologie wordt gebruikt."

De onderneming heeft ook bekendgemaakt dat in 1999 het managementteam is uitgebreid met een aantal zeer capabele leidinggevende mensen. De heer De Luca voegde hieraan toe dat op de Algemene Aandeelhoudersvergadering, die in juni zal worden gehouden, Frank Gill zich verkiesbaar zal stellen voor de Raad van Commissarissen. Frank Gill heeft zijn sporen in het bedrijfsleven ruimschoots verdiend: hij werkte 23 jaar bij Intel Corporation, waarvan de laatste jaren als Executive Vice President.

Logitech werd in 1981 opgericht en houdt zich bezig met het ontwerp, de productie en het op de markt brengen van human interface apparatuur die een natuurlijke, intuïtieve koppeling tussen mens en computer tot stand brengt. De detailhandels- en OEM-producten omvatten aanwijsapparatuur zoals muizen en trackballs, besturingsapparatuur voor ontspanning en professioneel gebruik, toetsenborden, multimedia-speakers en digitale videocamera’s. Logitech heeft haar hoofdkantoor in Fremont (Californië) en heeft landelijke hoofdkantoren in Romanel (Zwitserland) en Hsinchu (Taiwan – R.O.C.). Bovendien heeft het bedrijf fabrieken in Azië en kantoren in grote steden in Amerika, Europa en het Pacifisch gebied. Logitech International is een Zwitserse naamloze vennootschap die genoteerd is op de NASDAQ (LOGIY) en in Zwitserland onder de symbolen LOGN en LOGZ.

Dit persbericht bevat op de toekomst gerichte verklaringen met de daaraan inherente risico’s en onzekerheden. De daadwerkelijke prestaties van het bedrijf kunnen in materiële zin verschillen van de in deze op de toekomst gerichte verklaringen opgenomen prestaties; dit als gevolg van bepaalde factoren waaronder die die zijn opgenomen in het Jaarverslag op formulier 6-K d.d. 29 juni 1998 en in de kwartaalrapporten op formulier 6-K, d.d. 17 augustus 1998, 16 november 1998, en 16 februari 1999, die op verzoek verkrijgbaar zijn bij Logitech, telefoonnummer (510) 713-4220). Bezoek voor uitgebreidere informatie over Logitech en onze producten onze website op het adres

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Peter Firestein, Managing Director, Thomson Financial Investor Relations - 1 (212) 701-1870

Kristen Onken, Senior Vice President of Finance en CFO, Logitech International S.A. - 1 (510) 713-4583

Corinne Suter, PR Manager, Logitech Europe, +41 (0)21-863-5012

Logitech Benelux: Perscontacten:

Dhr. Harry Klein, Country Manager Benelux Mills Hughes & Partners, Serge van Rooij

Tel: +31 (0)24 3724449, Tel: +31 (0)40-2110110,

Fax: +31 (0)24 3724415 Fax: +31 (0)40-2110375