Rabobank Nederland

24 februari 1999 Laatste wijziging om 17:20

Gezamenlijke acties in het kader van het Loko spaarsysteem leiden tot meer omzetRabobank Nederland, 24/2/1999

Gezamenlijke acties door winkeliers in het kader van het Loko Spaarprogramma leiden tot meer omzet, meer aankopen en meer nieuwe klanten in het zelfstandig winkelbedrijf. Dit blijkt uit een steekproef van Loko Management Rabofacet BV, onderdeel van Rabobank Nederland.
Het Loko (Lokaal Kopen) Spaarprogramma is een initiatief van de Rabobank om aankopen bij plaatselijke winkeliers te bevorderen. Het is een elektronisch spaarprogramma waarbij de klanten punten (Loko's) sparen met de Loko Card. De klant spaart Loko's door aankopen te doen bij plaatselijke winkeliers die meedoen aan het programma. Indien hij 250 Loko's heeft gespaard ontvangt hij automatisch een waardebon van NLG 25 thuis. Deze waardebon kan de klant naar eigen keuze besteden bij de deelnemende winkels.

De genoemde acties maken allemaal deel uit van het Loko Spaarprogramma. Een Loko Couponmailing is een gezamenlijke mailing van verschillende winkeliers met aanbiedingen waarmee de Loko-spaarders extra Loko'skunnen verdienen bij inlevering van de coupons. Bij een Turbokrasactie ontvangt de klant bij een aankoop een kraskaart waarmee hij kan krassen voor extra Loko's. De WK-actie gaf de klant bij een aankoop recht op extra Loko's bij een doelpunt van het Nederlands elftal.
Het Loko Spaarprogramma is in 1996 gestart. Inmiddels is het in 45 plaatsen in Nederland operationeel. Het aantal winkeliers dat deelneemt bedraagt 1700. Gemiddeld bedraagt het aantal Loko-spaarders per spaargebied 3.500 huishoudens. Bij benadering is dat 40% van de huishoudens in het spaargebied. Een winkelier die deelneemt aan het spaarprogramma betaalt daar gemiddeld 0,15 tot 0,75 % van de omzet per jaar voor. In 1998 groeide het aantal deelnemende winkeliers met 300 en nam het aantal nieuwe Loko-spaarders toe met 54.000 tot 150.000. Het aantal aankopen waarbij Loko's werden gespaard bedroeg in 1998 5,5 miljoen. Het Loko Spaarprogramma is het grootste lokale spaarprogramma in Nederland .

Deel: ' Loko spaarsysteem leidt tot meer omzet '