Loodgieter Utrecht maakt zich zorgen over tekort vakbekwame loodgieter

Utrecht, 20160729 -- In Nederland is een tekort aan loodgieters. Zeker in de grote steden kan dit tekort grote problemen gaan veroorzaken. Eigenlijk is het gek dat een loodgietersbedrijf aan de alarmbel trekt wat betreft de aanstaande problemen. Immers zou je denken dat zij hier alleen maar beter van worden doordat er meer werk beschikbaar is voor hen. Daarbij zullen de bestaande loodgieters ook meer geld voor klussen kunnen vragen omdat hun beschikbare tijd schaarser en dus kostbaarder wordt. De loodgieter neemt echter zijn vak serieus en is zich bewust van het grote belang van vakbekwame loodgieters voor een goed functionerende samenleving.

Loodgieterstekort blijft toenemen
De loodgieter Utrecht is overigens niet de enige organisatie die waarschuwt voor aanstaande problemen. Ook brancheorganisatie ENETO-VNI waarschuwde in maart van dit jaar al dat het tekort aan loodgieters de komende jaren zal gaan toenemen. Zij lieten een officieel onderzoek uitvoeren waarmee het toenemende tekort is vastgesteld. Het probleem wordt vooral veroorzaakt doordat veel oudere loodgieters de komende jaren hun pensioenleeftijd bereiken en dus stoppen met werken. Om dit gat op te vullen zijn er niet genoeg jongeren die kiezen voor een studie om loodgieter te worden. Een eventuele oplossing voor het tekort zou kunnen zijn om werklozen uit andere vakgebieden om te scholen tot loodgieter. Voor hen zijn er immers genoeg kansen op werk in de loodgietersbranche.

Loodgieterswerkzaamheden uitgebreid
Mede een oorzaak voor het probleem is dat de laatste jaren de loodgieterswerkzaamheden zijn uitgebreid. Zo houden loodgieters zich tegenwoordig niet alleen meer bezig met het oplossen van verstoppingen en lekkages. Zij kunnen bijvoorbeeld ook ingeschakeld worden om een woning energiezuiniger te maken. Steeds meer toepassingen, zoals zonneboilers en grijs water installaties, moeten door loodgieters geïnstalleerd worden. De vakmensen moeten dus steeds meer taken vervullen, terwijl er minder mensen zijn die beschikbaar zijn. Dit kan voor problemen gaan zorgen die we met zijn allen zullen gaan merken.

Het gevaar van een tekort aan loodgieters
Vaak staan we niet stil bij de enorm belangrijke taken die een loodgieter vervult. Neem als voorbeeld de werkzaamheden aan het riool. Toen er in Nederland nog geen goed functionerende riolering bestond veroorzaakte dit massale uitbraken van ziektes. Ook houdt een loodgieter zich bezig met de centrale verwarming in een woning. Stel jezelf eens voor hoe het zou zijn wanneer je in een koude winter meerdere dagen moet wachten totdat je centrale verwarming weer werkt. De vergrijzing van Nederland is een oorzaak voor het tekort aan loodgieters. Het tekort aan loodgieters maakt echter het probleem van de vergrijzing ook erger. Zo zijn er bijvoorbeeld geen loodgieters beschikbaar om aanpassingen aan het sanitair te realiseren waardoor oudere mensen niet langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen.

Deel: ' Loodgieter Utrecht maakt zich zorgen over tekort vakbekwame loodgieter '