Lotus verbetert integratie tussen Domino-applicaties en SAP R/3

Lotus introduceert Domino Connector voor SAP R/3

Amsterdam, 8 juni 1999 Lotus Development maakt de beschikbaarheid bekend van Domino Connector voor SAP R/3. Lotus Domino Connector voor SAP R/3 bevordert de integratie tussen SAP R/3 enerzijds en kantoorapplicaties en groupware anderzijds die zijn gebouwd op Lotus Domino Application Server.

Met Lotus Domino Connector voor SAP R/3 kunnen gebruikers zowel bedrijfsintern als -extern gemakkelijk en veilig gebruik maken van de meest actuele R/3-gegevens in cruciale bedrijfsprocessen zoals supply chain management en orderverwerking. Op deze manier kunnen organisaties hun SAP R/3-oplossing integreren met Lotus Domino Application Server voor de ontwikkeling van kantoorapplicaties en groupware, die bijvoorbeeld de automatisering van het verkoopapparaat en het beheer van leveranciersrelaties ondersteunt.

?Vanuit het oogpunt van winstgevendheid worden bedrijven tegenwoordig geacht meteen te kunnen inspelen op de behoeften van de klant. Dit betekent dat bedrijfsprocessen en dienstverleningsmechanismen haarfijn moeten worden afgestemd op de steeds wisselende markt en behoeften?, aldus Michele Deziel, general manager Lotus Web Application Development. Lotus Domino Connector voor SAP R/3 combineert de betrouwbare workflow-functionaliteit en flexibele ontwikkelomgeving van Lotus Domino met SAP R/3, de softwareoplossing voor grote ondernemingen.

In combinatie met Lotus Domino Application Server biedt Lotus Domino Connector voor SAP R/3 een naadloze interface met SAP R/3. Hierdoor kunnen ontwikkelaars op effici
ënte wijze bedrijfskritische applicaties bouwen
waarin live bedrijfsgegevens worden geïntegreerd met webapplicaties. Zij kunnen bijvoorbeeld bepaalde applicaties, zoals human resources, sales en finance, omzetten naar in respectievelijk selfservice-applicaties voor werknemers, geautomatiseerde verkoopfuncties die op afstand kunnen worden benaderd en webfuncties voor het beheer van leveranciersrelaties. Met deze applicaties kunnen front-end bedrijfsprocessen die worden ondersteund door Domino bedrijfskritische gegevens benutten die zijn opgeslagen in back-end bedrijfssystemen welke worden ondersteund door SAP R/3.

Doordat Lotus Domino Connector voor SAP R/3 samenwerkt met Domino Enterprise Connection Services, Lotus Enterprise Integrator en Lotus Domino Connector Classes voor LotusScript en Java, kunnen ontwikkelaars Lotus Domino en SAP R/3 zowel via de interface als programmatisch integreren.

Met de uitgebreide reeks connectors van Lotus kunnen organisaties applicaties bouwen voor de integratie van SAP R/3-bedrijfsprocessen met Domino-applicaties. Deze connectors maken ook de integratie mogelijk van gegevens afkomstig uit andere bedrijfssystemen zoals relationele databases, transactiesystemen en andere toonaangevende ERP-systemen. In combinatie met Lotus Domino Connector voor SAP R/3 biedt Domino Enterprise Connection Services real-time toegang tot SAP R/3-informatie. Met Lotus Enterprise Integrator kunnen regelmatig of incidenteel grote hoeveelheden informatie worden overgedragen van Lotus Domino-applicaties naar SAP R/3. Met behulp van Domino Connector Classes voor LotusScript en Java kunnen ontwikkelaars de integratie van Domino en SAP R/3 volledig afstemmen op de eigen behoefte.

Daarnaast zijn de volgende integratiecomponenten voor Lotus Domino en SAP R/3 leverbaar:

· Lotus Domino Integration for SAP R/3 Business Workflow Gebruikers kunnen SAP R/3-inboxgegevens opvragen vanuit hun Domino Mail-applicatie en de opgevraagde gegevens interactief bewerken, bijvoorbeeld items blokkeren, wijzigen, fiatteren of verwijderen, waardoor workflow operations-gegevens vanuit één bron toegankelijk zijn. Dit product bestaat uit een aangepast Domino Mail-sjabloon voor het opvragen van werklijstinformatie en een aangepaste view voor het weergeven van de resultaten die zijn opgevraagd uit SAP R/3. Het product werkt met SAP R/3 release 3.1G (en hoger) en Domino 4.5 (en hoger).

· Lotus Domino MTA for SAP R/3
Hiermee kunnen SAPoffice- en Domino Mail-gebruikers met elkaar communiceren via een veilige, betrouwbare interface die speciaal met SAPconnect is ontwikkeld voor Domino. Eindgebruikers en applicaties kunnen met deze tool e-mail uitwisselen met volledige ondersteuning van attachment-overdracht. E-mail die is aangemaakt of ontvangen in SAPoffice kan worden doorgestuurd naar de betreffende Domino Mail-gebruiker. E-mail, aangemaakt in Domino en met een SAP R/3-bestemming, zal worden doorgestuurd naar de betreffende R/3-eindgebruiker. Dit product ondersteunt SAP R/3 release 3.1G-servers (en hoger).

· LotusScript Extension (LSX) for SAP R/3
Hiermee kunnen ontwikkelaars gegevensintegratie-calls tussen Domino- en SAP R/3-applicaties aanpassen. Dankzij LSX voor SAP R/3 kunnen Domino- en SmartSuite-programma?s elk willekeurig R/3 ABAP/4-programma oproepen dat is geregistreerd als Remotely Callable Function (RFC) met inbegrip van de R/3 Business Application Programming Interfaces (BAPI?s) via LotusScript. Met LSX voor SAP R/3 kan een bidirectionele gegevensstroom worden ontwikkeld tussen Lotus Domino- en SAP R/3 Server-applicaties. Deze uitwisseling kan bij toepassing van een servergebaseerde Notes Agent zowel synchroon als asynchroon plaatsvinden. Nieuw zijn onder andere de ondersteuning van meerdere threads, een betere performance en uitgebreide ondersteuning van SAP R/3 Business Object Classes.

Beschikbaarheid
Domino Enterprise Connection Services wordt gratis meegeleverd met Lotus Domino Web Application Server release 5. De nieuwe Lotus Domino Connector voor SAP R/3 is leverbaar in juni 1999.

Voor meer informatie kunt u de web site https://www.eicentral.lotus.com raadplegen.

Voor meer informatie:
Lotus Development Nederland BV BRODEUR Schoep & Van der Toorn Miranda Velzeboer Mirjam Jonker
Tel: 020 314 11 23 Tel: 020 487 40 00 Fax: 020 600 14 44 Fax: 020 669 72 65 e-mail: miranda_velzeboer@lotus.com e-mail: mjonker@svdt.nl

Deel: ' Lotus introduceert Domino Connector voor SAP R/3 '