NIPO

13 mei 2002

LPF stijgt 2 zetels in eerste peiling na moord Fortuyn; CDA grootste partij met 31 zetels

HILVERSUM - In de eerste peiling na de moord op Pim Fortuyn staat de Lijst Pim Fortuyn op 28 zetels en is daarmee de op één na grootste partij. Vorige week stond de LPF nog op 26 zetels. Het CDA is nu de grootste partij met 31 zetels. Dat is twee zetels meer dan in de peiling van het weekend voor de moord. Dit blijkt uit een dit weekend gehouden 2Vandaag/ NIPO onderzoek.

De PvdA is de grote verliezer in deze peiling. De partij van Ad Melkert zakt terug van 28 naar 25 zetels. Daarmee is de PvdA in deze peiling even groot als de VVD, die van 23 zetels vorige week naar 25 stijgt. Opvallend is verder het verlies van Leefbaar Nederland van vier naar twee zetels.

In deze peiling is het aantal mensen dat geen mening heeft of niet weet op welke partij te zullen gaan stemmen iets gegroeid. Voor de aanslag op Fortuyn was dat nog 8,4%, nu is het 10,2%.

Aan de ruim 2100 ondervraagden in dit 2Vandaag/ NIPO onderzoek is tevens de vraag gesteld of de kiezer nu weet op welke partij zij gaat stemmen. De CDA-, LPF-, ChristenUnie- en SGP-stemmers zijn het meest zeker van hun zaak. Vooral bij GroenLinks en Leefbaar Nederland zitten de twijfelaars.

1 | Politieke peiling week 18

Huidige situatie Tweede Kamer Peiling week 19 Peiling week 20 Verschil
% Zetels Zetels % Zetels

PvdA 29.0 45 28 16.5 25 -3
VVD 24.7 38 23 16.1 25 +2
CDA 18.4 29 29 20.5 31 +2
D66 9.0 14 8 5.2 8 -
GroenLinks 7.3 11 15 9.1 14 -1
SGP 1.8 3 2 1.4 2 -
ChristenUnie 3.3 5 6 4.3 6 -
SP 3.5 5 8 5.6 8 -
VSP - - 1 1.1 1 -
Leefbaar Ned. - - 4 1.7 2 -2
Lijst Pim Fortuyn - - 26 18.5 28 +2
Andere partij 1.9 - - 0.0 - -

---

Bij publicatie of verspreiding gelieve de bron: 2Vandaag/ NIPO, het marktonderzoekinstituut te vermelden.
Voor eventuele vragen over het onderzoek kunt u contact opnemen met Remco Frerichs (tel: 020-5225 479) of met Marcel Koning (tel: 06-51258310) van 2Vandaag.

Wilt u op de hoogte blijven van andere gratis publicaties in de toekomst, dan kunt u zich abonneren op onze attenderingsservice.

Deel: ' LPF stijgt 2 zetels in eerste peiling na moord Fortuyn '