Ingezonden persbericht

Excelsior Recordings

+ + + PERSBERICHT + + +
Amsterdam, 10 April 2012

LPG brengt exclusieve 7-inch uit op Record Store Day Onuitgebrachte track 'Television' op splitsingle met Belgische band Black Cassette

Een maand na het verschijnen van hun derde album The Village laat de band LPG opnieuw van zich horen middels een 7-inch splitsingle met de bevriende Belgische band Black Cassette. De vinylsingle zal uitkomen op Record Store Day a.s. 21 april, en is verkrijgbaar in een gelimiteerde oplage van tweehonderd stuks.

Het betreft het onuitgebrachte nummer 'Television' dat gezien kan worden als een even cynische als pessimistische visie op de invloed van televisie in het dagelijks leven. Anne Caesar van Wieren over het nummer: "Het leek ons passend bij de gedachte achter Record Store Day om een nummer te schrijven dat, tegen de klippen op misschien, in geluid en woord de oneindige verveling die televisie tegenwoordig is verbeeldt. Record Store Day staat voor mij voor verassing en de ontwikkeling van een eigen smaak die een bezoek aan de platenwinkel in essentie is. Het grootste tegendeel hiervan is in mijn ogen de voorspelbaarheid en opdringerigheid van het huidige televisieaanbod. Dat is het thema van het nummer."

Het uitgeven van een 7-inch splitsingle is inmiddels een goede gewoonte geworden voor LPG. Voor Black Cassette verschenen de afgelopen jaren splitsingles met nummers van The Bullfight en Spinvis op de andere kant. Bovendien bevatte de deluxe uitgave van The Village een flexidisc met daarop een bewerking van het nummer 'The Village' door componist Klaas ten Holt. Black Cassette is de band van Sjoerd Bruil, een naar België verhuisde Hollander die aldaar zijn sporen verdiende in acts als Sukilove, Tim Vanhamel, en Mauro Pawlowski. Black Cassette bracht via V2 onlangs haar debuutalbum 'Black Cassette' uit. Humo beschreef de muziek als: 'vette lappen rock-'n-roll vol wolfsklemmen en een gitaarsound om kathedralen op te bouwen.' Het nummer op de splitsingle draagt de titel 'Gotta Move'.

De instoreschema's van beide bands op Record Store Day zien er als volgt uit:

LPG
10:30 - 11:00 Plato Groningen
13:15 - 13:45 Plato Apeldoorn
16:00 - 16:30 Velvet Dordrecht
18:00 - 18:30 Velvet Rotterdam

Black Cassette
17:30 - 18:00 De Drukkeery Middelburg

De pers over The Village van LPG:

OOR: Met fraaie samenzang, muzikanten die elkaar de ruimte gunnen en - tussen de nog altijd veelvuldige breaks en minder snel verwachte overgangen - ook een groot aantal opvallend pakkende melodieën in liedjes die beklijven. LPG is terug en relevanter dan ooit tevoren.

Kicking the Habit: de derde fraaie, eigenzinnige LPG-plaat op rij, met het grootste verschil dat er binnen de verschillende, méér afgeronde liedjes minder van de hak op de tak gesprongen wordt. Alsof LPG meer dan ooit de tijd heeft genomen om eens goed te bedenken hoe het verhaal verteld moet worden. Laat deze unieke Nederlandse band maar zoeken en die niet eerder bezochte paden verkennen; het levert weer veel prachtigs op.

nu.nl: LPG houdt ervan naar andere geluiden te zoeken. Sterker, The Village hangt aan elkaar van verrassende invalshoeken, melodieën en ingebrachte geluiden.

Gooi en Eemlander: Op dit ragfijne en romantische dorpsportret hoor je alles, tot de ademhaling aan toe. ... Een ideaal soort plattelandsversie van de Nits ten tijde van The Dutch Mountains, met liedjes als parelende miniatuurtjes.

Platomania: Het kost wel meerdere luisterbeurten om je vinger op de muziek te kunnen leggen, maar daarna openbaart zich pure kwaliteit. Een plaat om te koesteren.

Deel: ' LPG brengt exclusieve 7-inch uit op Record Store Day '