Ingezonden persbericht

Luchthaven Schiphol, 11 november 2005

Lufthansa boekt 471 miljoen euro bedrijfresultaat in negen maanden

Jaarcijfers naar boven bijgesteld: winstverwachting ligt ruim boven vier miljoen

"Lufthansa houdt koers, zelfs in turbulente tijden. Ondanks de stijgende olieprijzen hebben wij gebruikgemaakt van onze marktpotentie en groeiende winstgevendheid. De strategie is goed. We hebben kansen omgezet in succes," aldus bestuursvoorzitter en CEO Wolfgang Mayrhuber vandaag bij de presentatie van de resultaten van de Lufthansa Group. In de eerste negen maanden van het jaar verhoogde de onderneming de operationele winst van 220 miljoen naar 471 miljoen euro. De winst na belasting bedroeg 416 miljoen euro. De raad van bestuur heeft de jaarcijfers voor het komende jaar wederom naar boven bijgesteld en streeft naar een bedrijfsresultaat van ruim 400 miljoen euro.

Wolfgang Mayrhuber wijst op de kracht van de Group: "Wij hebben geïnvesteerd in producten en kwaliteit. De klanttevredenheid is hoger dan ooit. Tegelijkertijd zijn we als organisatie fitter. We zijn nu dynamischer en flexibeler. De Lufthansa Group heeft haar financiële vermogen versterkt. Lufthansa beschikt over meer dan vier miljard euro liquide middelen en is vrijwel schuldenvrij."

Alle zes bedrijfssegmenten van de Lufthansa Group hebben zich de afgelopen negen maanden goed ontwikkeld en hun bedrijfsresultaten verbeterd, een schoolvoorbeeld van een teamprestatie. "Thomas Cook heeft zich hersteld. Het vakantiereizenbedrijf zal voor het eerst in vier jaar tijd weer winst boeken", zegt Mayrhuber. De herstructurering van LSG werpt haar vruchten af, de eerste tekenen van succes zijn in zicht. De cateringdienst voor vliegtuigen is hard op weg om winstgevend te worden, ondanks het feit dat de zaken in de Verenigde Staten nog steeds problematisch zijn.

De bestuursvoorzitter en CEO bevestigt opnieuw de strategie van concentratie en productontwikkeling. De luchtvaartmaatschappijen van Lufthansa Group staan voor mobiliteit à la carte met kwalitatieve producten in alle segmenten, inclusief de laagste tariefcategorie. De integratie van SWISS verloopt volgens plan, verklaart Mayrhuber. Klanten van beide luchtvaartmaatschappijen profiteren al van verschillende aanbiedingen. Een andere strategische stap is de aankoop van een aandeel in Fraport. Concurrentie in de luchtvaartsector speelt niet langer alleen tussen luchtvaartmaatschappijen of luchtvaartallianties, maar tussen volledige luchtvaartprocessen, van de deelnemende luchthavens en luchtverkeersleiding tot en met de luchtvaartmaatschappijen. "Ons aandeel in het exploitatiebedrijf Frankfurt Airport zal de samenwerking in de luchtvaartsector stimuleren en verbeteren. Met een goed geolied luchtvaartsysteem kan Duitsland concurreren met Londen, Parijs en Amsterdam."

Wolfgang Mayrhuber weidt ook uit over de moeilijke situatie waarmee de luchtvaartsector nog steeds wordt geconfronteerd. Het terugdringen van de kosten staat bovenaan het prioriteitenlijstje, zegt hij. "Ons Action Plan, gericht op de kostenreductie en efficiencyverbetering, zullen we uitvoeren. We stellen ons ten doel de resultaten met 1,2 miljard euro ultimo 2006 te verbeteren. Dat doel zullen we halen. We hebben al 708 miljoen van de 780 miljoen euro voor dit jaar gerealiseerd. Daarna gaat de Lufthansa Group door met het zoeken van nieuwe mogelijkheden om de kosten verder te drukken. De kosten moeten omlaag en de flexibiliteit moet verbeterd worden." De Lufthansa Group is gereed voor toekomstige uitdagingen: goed personeel en een betrouwbaar management staan voor vooruitgang en zekerheid voor onze investeerders.

De eerste negen maanden van 2005 in cijfers

In de eerste negen maanden van het jaar, heeft de Lufthansa Group een omzet van 13,3 miljard euro gegenereerd, 4,3% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Succesvolle verkopen en capaciteitenmanagement hebben samen met een hogere gemiddelde opbrengst de luchtvaartomzet met 6,2% verhoogd naar 10,2 miljard euro. De inkomsten uit overige activiteiten stegen in de afgelopen twaalf maanden met 4,9% naar 1,1 miljard euro. De cijfers zijn inclusief de boekwinsten uit de verkoop van het aandeel in Amadeus Global Travel Dictribution S.A. ter waarde van 180 miljoen euro en de verkoop van Loyalty Partner GmbH ter waarde van 107 miljoen euro.

De drastische stijging van de brandstofkosten verhoogde de operationele kosten met 5,3% naar 13,8 miljard euro. Gedurende de verslagperiode besteedde de Lufthansa Group
1,8 miljard euro aan kerosine, 550 miljoen euro (42,6%) meer dan in de eerste drie maanden van 2004. Zonder hedging zou de brandstofrekening 221 miljard hoger zijn uitgevallen.

In de eerste negen maanden van 2005 stegen de bedrijfsresultaten van Lufthansa van 220 miljard tot 471 miljard euro. De nettowinst steeg tot 416 miljard euro, dat is vergeleken met het jaar daarvoor een stijging van 252 miljard euro. De cashflow verkregen uit operationele activiteiten stabiliseerde op het hoogste niveau van 1,3 miljard euro. Investeringen ter waarde van ongeveer 1 miljard euro, waarvan 501 miljoen geïnvesteerd is in vlootvernieuwing, kwamen wederom geheel uit de cashflow.

Deutsche Lufthansa AG
Christine Ritz / Michael Göntgens
Phone +49 69 696 - 51014 / - 67338
Fax +49 69 696 - 95428

Disclaimer in respect of forward-looking statements Information published in this press release with regard to the future development of the Lufthansa Group and its subsidiaries consists purely of forecasts and assessments and not of definitive historical facts. These forward-looking statements are based on all discernible information, facts and expectations available at the time. They can, therefore, only claim validity up to the date of their publication. Since forward-looking statements are by their very nature subject to uncertainties and imponderable risk factors - such as changes in underlying economic conditions - and rest on assumptions that may not or divergently occur, it is possible that the Group's actual results and development may differ materially from those implied by the forecasts. Lufthansa makes a point of checking and updating the information it publishes. It cannot, however, assume any obligation to adapt forward-looking statements to accommodate events or developments that may occur at some later date. It neither expressly nor conclusively accepts liability, nor gives any guarantee, for the actuality, accuracy and completeness of this data and information.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Monique Haras, Van Luyken Communicatie Adviseurs.
Tel. +31 (0)23 540 04 24, Fax + 31 (0)23 535 48 06 E-mail: haras@vanluyken.nl

---- --