LUKOIL breidt uit naar Midden-Nederland

Overname Rotonde Olie en Rotonde Tankstations

Maastricht, 20131217 -- LUKOIL kondigt vandaag de overname aan van Rotonde Olie en Rotonde Tankstations (‘Rotonde’) uit Hardinxveld-Giessendam. Rotonde Olie is een middelgrote oliegroothandel voor de zakelijke markt in grote delen van Nederland. Daarnaast exploiteert Rotonde Tankstations 21 tankstations gelegen in Midden-Nederland. Na de overname van 46 tankstations in Limburg in 2012 breidt LUKOIL hiermee haar tankstationnetwerk in Nederland verder uit. Tevens verstevigt LUKOIL hiermee haar positie op de Nederlandse oliegroothandel- en smeermiddelenmarkt.

Bulat Subaev,Managing Director LUKOIL Central Eastern Europe & Benelux:
“Wij zijn zeer verheugd deze transactie te kunnen aankondigen. Met Rotonde slaan we twee vliegen in één klap: enerzijds breiden we ons tankstationnetwerk in Nederland uit, anderzijds verstevigen we onze positie op de Nederlandse oliegroothandel- en smeermiddelenmarkt. Na de intrede van LUKOIL vorig jaar op de Nederlandse tankstationmarkt is dit een volgende stap in de verdere invulling van onze groeiambities in Nederland.”

Jos den Breejen, algemeen directeur Rotonde Olie:
“Met deze stap sluiten wij ons aan bij een toonaangevende en stabiele speler op de internationale brandstoffenmarkt. De activiteiten van Rotonde en LUKOIL in Nederland vullen elkaar heel goed aan en bieden onze medewerkers en klanten nieuwe kansen. LUKOIL hecht veel waarde aan de goede service en laagdrempeligheid van ons bedrijf. We hebben er dan ook alle vertrouwen in dat Rotonde in LUKOIL de ideale partner heeft gevonden om de toekomstige groei van Rotonde te bestendigen.”

Het netwerk van Rotonde Tankstations is gelegen in de economisch welvarende regio Midden-Nederland, tussen Rotterdam en Tiel. Met deze ligging langs de Betuweroute sluit het netwerk uitstekend aan op het internationale goederenverkeer tussen de Rotterdamse haven, Duitsland en het oosten van Europa. De oliegroothandel- en smeermiddelenactiviteiten van Rotonde bestrijken grote delen van Nederland en bieden LUKOIL schaalvoordelen en groeikansen voor haar huidige activiteiten op deze markt.

De integratie van de 21 Rotonde tankstations in de LUKOIL-keten zal naar verwachting snel en soepel kunnen verlopen. Het Rotonde-netwerk bestaat uit 6 bemande en 15 onbemande stations en zullen naar verwachting worden omgekleurd in het tweede kwartaal van 2014. De onbemande tankstations zullen verder gaan onder het LUKOIL Express-concept en de bemande stations onder de LUKOIL vlag. Beide concepten staan garant voor de combinatie van enerzijds de scherpste prijzen en anderzijds hoogwaardige kwaliteit brandstoffen en service.

LUKOIL verwacht de transactie op 1 januari 2014 te kunnen afronden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft inmiddels goedkeuring verleend aan de transactie. Na afronding van de overname is LUKOIL voornemens de samenwerking met de medewerkers van Rotonde voort te zetten. Het management van Rotonde zal vanaf dan de dagelijkse leiding geleidelijk overdragen. Het hoofdkantoor van Rotonde in Hardinxveld-Giessendam blijft behouden.

Rotonde Olie
Rotonde Olie is een winstgevend, middelgroot oliebedrijf actief in grote delen van Nederland. Sinds 1963 is de onderneming vanuit Hardinxveld-Giessendam actief in een groot deel van Nederland met oliehandel in brandstoffen, smeermiddelen en vetten voor transporteurs, garages, aannemers, agrarische- en industriële bedrijven. Daarnaast is Rotonde exploitant van 21 Rotonde tankstations gelegen in de regio Midden-Nederland langs de Betuweroute tot aan Tiel. Het netwerk telt 6 bemande en 15 onbemande stations. De Rotonde tankstations zijn dag en nacht, 7 dagen in de week open. Rotonde heeft 26 werknemers in dienst.

LUKOIL in Nederland
LUKOIL is sinds vorig jaar actief op de Nederlandse tankstationmarkt. Na de verwerving van een participatie van 45% in Zeeland Refinery in Vlissingen in 2009, bereikte LUKOIL in april 2012 overeenstemming over de overname van het SmeetsGeelen tankstationnetwerk. Met de 46 verworven tankstations, met name gevestigd in de provincie Limburg, wil LUKOIL zijn aanwezigheid op de Nederlandse tankstation- en brandstoffenmarkt verder uitbouwen. LUKOIL hanteert een unieke prijsstelling aan de pomp door de laagste prijs te garanderen voor kwaliteitsbrandstof. In plaats van dure spaarsystemen en dure reclamecampagnes, sponsort LUKOIL liever de klant door iedere dag de laagste prijs te bieden. De vestigingsmanagers van de LUKOIL-tankstations controleren twee keer per dag de prijzen van directe concurrenten in de omgeving en passen deze indien nodig aan.

Over LUKOIL
LUKOIL is in november 1991 opgericht in de vorm van een staatsoliebedrijf in de voormalige Sovjet-Unie. LUKOIL is de afkorting van LangepasUraiKogalymneft, een samentrekking van de drie olie- en gasbedrijven van West-Siberië: Langepasneftegaz in Langepas, Uraineneftegaz in Urai en Kogalymneftegaz in Kogalym. In 1992 wordt LUKOIL geprivatiseerd en verschijnen de eerste aandelen op de financiële markten. In 2000 start LUKOIL zijn wereldwijde expansie met de overname van het Amerikaanse oliebedrijf Getty Oil en vanaf 2003 worden de Getty Oil benzinestations in de VS omgedoopt tot LUKOIL. Begin 2004 neemt LUKOIL 779 Mobil-benzinestations van ConocoPhillips over in New Jersey en Pennsylvania (USA).

Op 1 juni 2007 neemt LUKOIL 376 Jet bezinestations over van ConocoPhillips in zeven verschillende landen: België, Luxemburg, Finland, Tsjechië, Hongarije, Polen en Slowakije. In 2008 worden al deze stations tot LUKOIL-stations omgebouwd. Ook na 2008 zet LUKOIL haar expansie in West-Europa voortdurend verder: een participatie in de ERG-raffinaderij in Italië; de overname in Turkije van een netwerk van 700 stations en in september 2009 een participatie van 45% in Zeeland Refinery. In 2012 volgt de overname van 59 tankstations in Nederland en België van Verolma Groep. LUKOIL is momenteel één van de grootste, verticaal geïntegreerde olie- en gasbedrijven ter wereld en heeft een notering aan de Londen Stock Exchange.

Persbericht in PDF

Deel: ' LUKOIL breidt uit naar Midden-Nederland '