Haarlem, 21 april 1999

LYCOS PASSEERT YAHOO MET BEREIK VAN 51.8%

Lycos meest bezochte portaal op het Web

Vandaag kondigde Lycos aan dat het Lycos Netwerk de Yahoo-sites voorbij gestreefd is. Volgens het laatste onderzoek van het vooraanstaande Internet-marktonderzoeksbureau Media Metrix over maart 1999 is Lycos met een bereik van 51,8% het meest bezochte portaal op het World Wide Web. Het Lycos Netwerk heeft nu maandelijks 31,9 miljoen afzonderlijke bezoekers. Het gezamenlijke bereik van de websites die deel uitmaken van het Lycos Netwerk is sinds april 1998 toegenoemen met 34,9 procent. Deze groei is zowel te danken aan de populariteit van de individuele websites, als aan het verkeer tussen de sites onderling. Het bereik van andere grote portal-sites nam in dezelfde periode af.

Bereik

.. maart 1999 april 1998 verschil in % Afzonderlijke bezoekers (in miljoenen)

Lycos Network 51.8 38.4* +34.9 31.9

Yahoo Sites 50.8 52.1 -2.5 31.3

Excite Network 30.6 32.8 -6.7 18.9

* Weergave van samengenomen bereik (van afzonderlijke bezoekers) van alle

Lycos Network websites.

Bron: Media Metrix

Bob Davis, president en CEO van Lycos verklaart het succes als volgt: “We hebben goed naar onze gebruikers geluisterd. Ons team heeft hard gewerkt aan producten die een breed publiek aanspreken en tevens loyaliteit opbouwen. We zijn ervan overtuigd deze substantiële groei te kunnen vasthouden door nog meer succesvolle websites te ontwikkelen en onderling verkeer tussen de sites te stimuleren.” Lycos introduceerde een multibrand-strategie op het Internet in 1998 door een aantal bekende websites samen te voegen onder één paraplu, waaronder Lycos, Tripod, Angelfire en HotBot. Het netwerkmodel is ontworpen voor een breed Internet-publiek door te voorzien in grote verscheidenheid van Internet-services en content.

Tripod en Angelfire, de twee snel groeiende ‘community’-sites in het Lycos Network, lieten het afgelopen jaar een onafgebroken toename in bereik zien. Sinds april 1998 groeide Angelfire 48,4 procent en Tripod 40,4 procent. Op basis van de gegevens van Media Metrix blijkt verder dat het Lycos Netwerk wereldwijd de meest populaire Web-bestemming is onder ‘grootverbruikers’ - een definitie die Media Metrix hanteert voor Internet-gebruikers die meer dan 10 uur per maand online zijn. Daarmee laat Lycos websites als die van Yahoo, AOL en Microsoft achter zich.

Lycos Europa is een joint venture tussen Lycos Inc. en Bertelsmann AG. Lycos Inc. is genoteerd aan de NASDAQ-beurs in New York (LCOS). Het hoofdkantoor staat in Waltham, Massachusetts; vestigingen zijn er in New York City, Pittsburgh en San Francisco. Bertelsmann AG is het grootste mediaconcern van Europa en nummer drie in de wereld met een groot aantal activiteiten op multimedia-gebied zoals een 50% belang in America Online Europe en CompuServe Europe. Lycos Bertelsmann heeft kantoren in Duitsland, Italië, Frankrijk, Spanje, Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

Noot aan de redactie:

Meer over het onderzoek is te vinden op de website van Media Metrix:

Deel: ' Lycos passeert Yahoo met bereik van 51.8% '