Subject: persbericht lydia van dam
Date: Tue, 19 Jan 1999 15:03:46 +0100
From: "Theatercombinatie - Ab Hooijer"

Aan de kunstredactie, PERSBERICHT 1998/1999, nr. 082 Amsterdam, woensdag 13 januari 1999.

CD-PRESENTATIE

BOTH SIDES NOW, LYDIA VAN DAM SINGS JONI MITCHELL

Op zondag 31 januari geeft Lydia van Dam haar nieuwste concert Both Sides Now in het Nieuwe de la Mar Theater. De voorstelling begint om 20.15 uur.

I am on a lonely road and I am traveling traveling, traveling, traveling
Looking for something, what can it be

Het mysterieuze muzikale erfgoed van Joni Mitchell, dat valt te omschrijven als elegant, intelligent en tegendraads, heeft al vele jonge popzangeressen geïnspireerd. Ook Lydia van Dam steekt in haar nieuwe programma haar bewondering voor Mitchell niet onder stoelen of banken. In Both Sides Now: Lydia van Dam sings Joni Mitchell, geeft zij een geheel eigen interpretatie van de songs en muziek van Mitchell.

Lydia van Dam studeerde af aan het Hilversums Conservatorium en zong al tijdens haar studie bij het Metropole Orkest en de WDR Big Band. Nadat ze enkele jaren door Europa en Japan tourde, nam ze in 1995 met de Lydia van Dam Group haar eerste album Evidence op. Dit succesvolle album werd in 1997 gevolgd door Star Jive. Rob Becker over Evidence: Een van de meest verfijnde jazz-platen van Nederlandse bodem (…) haar gemak, haar toonvastheid, haar vrijheid en kracht zijn zeer indrukwekkend. Na een optreden tijdens het North Sea Jazz Festival 1997 schreef Jan Rensen over haar: Haar groep vormde voor mij het hoogtepunt van het weekeinde. Originele interpretaties (…) composities vol spanning, vol avontuur en met een intensiteit die de luisteraar bij de keel grijpt.

Kaarten voor deze voorstelling zijn verkrijgbaar aan de centrale dagkassa van Theater Bellevue en het Nieuwe de la Mar Theater, telefoon 020-5305302.

Voor meer informatie, foto's en eventuele interviews: THEATERCOMBINATIE BELLEVUE / NIEUWE DE LA MAR, afdeling publiciteit Ab Hooijer (020-5305308), Thecla Thielemans (020-5305309), telefax 020-5305303

Deel: ' Lydia van Dam sings Joni Mitchell Both Sides now '