Maaike Meijer genomineerd voor Gouden Boekenuil

Maaike Meijer is met haar biografie over de dichteres M. Vasalis genomineerd voor de Gouden Boekenuil, de belangrijkste literaire prijs in Vlaanderen. De vakjury selecteerde uit 219 ingediende boeken een longlist van 20 titels. Meijer dingt samen met dertien andere Nederlanders en zes Belgen mee naar de prijs.

Eind februari maakt de vakjury, bestaande uit vijf leden en de voorzitter (Phara de Aguirre), de shortlist van vijf genomineerden bekend. Deze vijf maken kans op de Gouden Boekenuil (voorheen bekend als de Gouden Uil), die wordt beslist en uitgereikt door de vakjury. Daarnaast kunnen ze de prijs van de lezersjury (bestaande uit honderd Vlaamse lezers) in de wacht slapen.

De prijzen worden op 5 mei 2012 uitgereikt in de Handelsbeurs in Gent. De winnaar van de Gouden Boekenuil ontvangt 25.000 euro en een kunstwerk van Philip Aguirre. De prijs van de lezersjury bedraagt 2.500 euro. Daarnaast ontvangen de vijf shortlist-genomineerden elk 1.000 euro.

Prof. dr. Maaike Meijer is hoogleraar Gender en Diversiteit aan de Universiteit Maastricht. Zie ook dit artikel in het Online Magazine voor meer informatie over Meijer en haar boek ?M.Vasalis. Een biografie?.

Meer informatie over de overige genomineerden is te vinden op www.goudenboekenuil.be

Deel: ' Maaike Meijer genomineerd voor Gouden Boekenuil '