MAASTRICHT, AMSTERDAM EN EINDHOVEN ONLINE MEEST POSITIEF IN NIEUWS


Amsterdamse publiciteit is bijna 244 miljoen euro waard

NIJMEGEN, 20131204 -- Maastricht, Amsterdam en Eindhoven zijn online het meest positief in het nieuws; Leeuwarden, Haarlem en Den Haag scoren hoog met negatieve berichten. Dat blijkt uit een meting van Clipit en Bex*communicatie naar de online berichtgeving over grote steden. Evenementen dragen bij aan positieve berichtgeving op social media; incidenten zorgen vaak voor negatieve berichten. Jaarlijks meet Clipit online berichtgeving over de grote steden en maakt daarvan een analyse met social media monitoring; de onderzoeksperiode was dit jaar van 6 september tot en met 6 november. Gemeten zijn de 15 grootste steden van ons land en de overige provinciale hoofdsteden.

Pieken in positieve berichtgeving door evenementen

Over Maastricht wordt online het meest positief geschreven, dat blijkt uit social media monitoring. De Limburgse hoofdstad blinkt uit in positieve berichtgeving omdat Flikken Maastricht één van de genomineerden was voor de Gouden Televisier-ring die op 18 oktober is uitgereikt. Amsterdam kent geen duidelijke piek in de berichtgeving; over de gehele periode van het onderzoek verschijnen er relatief veel positieve berichten, zonder dominant thema. De hoge positie van Eindhoven is te danken aan het winnen van de Solar Challenge met een auto van de Technische Universiteit op 13 oktober en de berichtgeving rondom de marathon van Eindhoven.

Incidenten bepalend voor negatieve berichtgeving

Leeuwarden kent de meeste negatieve berichtgeving, met als duidelijke oorzaak de brand in een appartement in het centrum op 18 oktober. Haarlem heeft een piek op 25 september in verband met het oppakken van een man die een dreigtweet verstuurde naar de plaatselijke Vroom & Dreesmann. De negatieve berichten over Den Haag kennen geen duidelijke piek, wel zien we verwijzingen naar het Nederland-Rusland jaar en alle incidenten die daaromheen plaatsvonden.

PR-waarde van online berichtgeving

Clipit kent een automatische berekening toe van PR-waarde aan online berichtgeving en social media. Deze waarde is een fictief bedrag, vergelijkbaar met een bedrag dat de stad zou moeten uitgeven om eenzelfde bereik online te realiseren. Amsterdam is hier koploper met een waarde van bijna 244 miljoen euro, gevolgd door respectievelijk Den Haag (bijna 76 miljoen euro), Utrecht (74 miljoen euro) en Rotterdam (67 miljoen euro). Hierna valt de PR-waarde terug naar 38 miljoen euro (Groningen) en 30 miljoen euro (Eindhoven).

Monitoring van online onontbeerlijk

Er is tegenwoordig online zó veel en zo’n snelle berichtgeving, dat monitoring van online publiciteit en social media voor communicatieprofessionals onontbeerlijk is. Bovendien hechten veel hoofden communicatie en bestuurders eraan om – zoals vroeger met het bekende knipseloverzicht – dagelijks in één oogopslag te zien wat er waar wordt geschreven. De monitoring tools met automatische sentiment analyse zijn daarbij handig. Ze geven stuurinformatie en maken (bijvoorbeeld in crisiscommunicatie) ook webcare mogelijk.

Over Clipit

Clipit verzamelt sinds 2001 online nieuws voor organisaties. Clipit doet dat nu dagelijks met  miljoenen berichten en is uitgegroeid tot de meest complete monitoringtool van Nederland.  Vanaf 2009 werkt Clipit met automatische sentiment analyse en vanaf 2011 met een automatische berekening van PR-waarde voor online en social media. Inmiddels werken er twintig communicatieprofessionals bij Clipit. Die werken allemaal met passie aan het vereenvoudigen van online communicatie.

Over Bex*communicatie

Bex* bestaat uit Bex*communicatie en Bex*training en coaching. Samen versterken we aantoonbaar de communicatiekracht  van mensen, merken en organisaties. Opdrachten variëren van crisismanagement tot verandercommunicatie, van corporate communicatie tot storytelling. Succesvolle organisaties zijn goed in communicatie. Ze kunnen luisteren en een goede dialoog voeren. Ze nemen standpunten in en tonen leiderschap.

Meer lezen? Bekijk het blog en infographic op www.clipit.nl


Deel: ' Maastricht, Amsterdam en Eindhoven online meest positief in nieuws '




Lees ook