Apple Benelux

Think different.

Apple introduceert Mac OS 9: het beste besturingssysteem ooit voor het Internet

Nieuw besturingssysteem met Sherlock 2

Bunnik, 6 oktober 1999 - Apple introduceerde vandaag Mac OS 9, een gloednieuwe versie van het Macintosh besturingssysteem met 9 krachtige tools voor het Internet. Mac OS 9 is tevens voorzien van Sherlock 2, de perfecte machine voor het zoeken van nieuws en informatie op het web en de ultieme persoonlijke winkelhulp, waarmee gebruikers producten kunnen zoeken, prijzen kunnen vergelijken, de beschikbaarheid van producten kunnen controleren en zelfs kunnen deelnemen aan veilingen op het Internet.

"Mac OS 9 is het beste Internet-besturingssysteem dat ooit is ontwikkeld", aldus Steve Jobs, interim-CEvan Apple. "Sherlock 2 is een revolutionair hulpmiddel voor het zoeken van informatie en het kopen van producten via het Internet."

Mac OS 9 is voorzien van meer dan 50 nieuwe functies, waaronder 9 nieuwe functies voor het Internet:

* Sherlock 2, de perfecte zoekmachine voor nieuws en informatie op het web en de ultieme winkelhulp voor het Internet. Sherlock 2 maakt gebruik van "kanalen" die speciale overzichten bieden van zoekcategorieën, zoals "nieuws", "mensen", "producten" en dergelijke. Gebruikers kunnen tevens hun eigen kanalen aanmaken. Via het winkelkanaal kunnen gebruikers bijvoorbeeld zoeken naar artikelen bij verschillende aanbieders (zoals Amazon.com, Barnes & Noble, eBay en eToys) en zproducten, prijzen en beschikbaarheid in één oogopslag vergelijken.

* Meerdere gebruikers kunnen nu gebruik maken van één Macintosh, met een persoonlijke gebruikersmap die wordt afgeschermd voor andere gebruikers, alsook eigen instellingen voor Internet, systeemvoorkeuren en programma-instellingen.
* Met behulp van een stemafdrukwachtwoord kunnen gebruikers zich aanmelden bij hun Mac door een wachtwoord uit te spreken.
* In de sleutelhanger kunnen alle ID's en wachtwoorden van een gebruiker veilig worden opgeborgen. Wanneer gebruikers zich aanmelden, krijgen ze automatisch toegang tot hun beveiligde gegevens en servers, zonder dat ze steeds opnieuw een wachtwoord hoeven in te voeren.

* Met behulp van de functie voor automatisch bijwerken kunnen gebruikers hun programmatuur automatisch bijwerken via het Internet, waardoor ze altijd beschikken over de meest recente programmatuurupdates van Apple.

* De functie voor bestandsversleuteling maakt gebruik van geavanceerde encryptietechnieken en zorgt ervoor dat bestanden veilig kunnen worden bewaard op een computer of verzonden via het Internet.

* Bestanden kunnen nu ook toegankelijk worden gemaakt via het Internet, waardoor gebruikers hun Mac kunnen veranderen in een Internet-fileserver en bestanden en mappen zeer eenvoudig toegankelijk kunnen maken voor andere gebruikers.
* AppleScript werkt nu ook via TCP/IP, waardoor allerlei bewerkingen, van eenvoudig tot complex, kunnen worden geautomatiseerd en zowel afzonderlijke Macs als groepen geschakelde Macs via het Internet kunnen worden bestuurd.
* Met de Netwerk-browser kunnen fileservers, FTP-servers en webservers nu net zgemakkelijk worden geselecteerd als lokale printers, zowel in kleine werkgroepen als in zeer omvangrijke organisaties.

Prijs, beschikbaarheid en systeemvereisten
Mac OS 9 zal in Nederland beschikbaar zijn vanaf begin november via de Apple dealers, The Apple Store en andere verkoopkanalen. De aanbevolen verkoopprijs bedraagt 228,92 fl (inclusief BTW) Gebruikers die momenteel een licentie hebben voor Mac OS 8.5 of Mac OS 8.6 ontvangen bij aankoop van Mac OS 9 een korting van 40 fl.

Om Mac OS 9 te kunnen gebruiken is een Apple PowerPC-computer met 32 MB RAM-geheugen en virtueel geheugen nodig. Mac OS 9 is geoptimaliseerd voor de indrukwekkende snelheid van de nieuwe Power Mac G4 met Velocity Engine.

Websites van Apple:
Voor informatie over Apple Computer: http://www.apple.com Voor informatie over Apple Computer Benelux: http://www.apple.com/nl Voor persberichten, achtergrondmateriaal en contactinformatie: http://www.apple.com/pr

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Margriet Schouten
Public Relations Manager Benelux Region
Apple Computer Benelux b.v.
Kosterijland 42, 3981 AJ Bunnik, Nederland
Tel.:+31 (0)30 - 659 39 62
Fax: +31 (0)30 - 659 38 52
E-mail: schouten1@euro.apple.com

Steven Van den Eynde
Outsource, Marketing & Communications
Steenweg naar Alsemberg 912, B-1654 Huizingen, België Tel: +32 (0)2-361-31-20
Fax: + 32 (0)2-361-03-28
E-mail: steven.van.den.eynde@outsource.be

Copyright 1999 Apple Computer, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Deel: ' Mac OS 9 beste besturingssysteem voor Internet '