gemeente emmen

maharishi university niet op gorzenveld

het college van burgemeester en wethouders heeft besloten de maharishi university geen optie te verlenen voor grondaankoop op het gorzenveld in emmen. voor de vestiging van een maharishi gezondheidscentrum op deze locatie bestaat onvoldoende maatschappelijk draagvlak bij de omwonenden.

de maharishi university heeft tot 1 juni een reservering lopen op het terrein van het gorzenveld. het college van burgemeester en wethouders had de gelegenheid tot 1 juni om de reservering om te zetten in een optie of te bekindigen.

draagvlak

uit overleg met direct omwonenden, plaatselijk belang zuidbarge en de wijkvereniging rietlanden is gebleken, dat de vestiging van het gezondheidscentrum niet voorziet in de behoefte van de inwoners van de omringende woonwijken. de maharishi wil een voorziening realiseren met vooral een bovenregionaal verzorgingsgebied. hiermee wordt niet voldaan aan de in bestemmingsplan vastgelegde bestemming als een voorziening op gemeentelijk schaalniveau.

gezien het bovenregionale karakter van het gezondheidscentrum is een toename van de verkeersdruk te verwachten. de mogelijke parkeerdruk en verkeersonveiligheid die in de wijk rietlanden hierdoor kan ontstaan, is mede de aanleiding voor het college om de optie op het gorzenveld niet te verlenen.

locatieonderzoek

in overleg met de maharishi university gaat de gemeente een aanvullend onderzoek naar een andere locatie binnen de gemeente emmen starten.

voor de redactie:
voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling communicatie, anita havinga, tel. (0591) - 68 56 29.
e-mail: a.havinga@emmen.nl

Zoekwoorden: