BedrijfsautoRAI

12-10-2001

Pusher-as rekent af met deelladingproblematiek

Weeglussen maken het fenomeen van de overbelading actueler dan ooit. Als antwoord op deze problematiek introduceert MAN de pusher-as voor TG-A trekkers.

De Wet accepteert het dynamisch wegen niet, maar wie teveel kilos op de weg brengt wordt naar een parkeerplaats gedirigeerd. Daar herhaalt de RVI de controle met geijkte weegmatten. Wie dan te hoge asdrukken laat zien, moet betalen en eventueel zelfs afladen.

De problemen ontstaan vaak door verschuiving van het zwaartepunt nadat een deel van de lading gelost is, of doordat het ladinggewicht niet optimaal verdeeld is. In de praktijk speelt het probleem vooral bij de aangedreven as van 4x2 trekkers. De inzet van een drieasser ligt dan het meest voor de hand.

MAN biedt de TG-A trekkers daarom aan met een pusher-as. Dit is een niet-gestuurde, hefbare voorloopas met 22,5 banden en een draagvermogen van 7.500 kg. Zolang de aangedreven as niet overbeladen is, kan hij omhoog blijven. Wordt de maximale druk van 11.500 kilogram op de aangedreven as overschreden, dan daalt de pusher-as automatisch. Behalve extra draagvermogen garandeert de nieuwe pusher-as van MAN een grote bodemvrijheid.

De pusher-as is af fabriek leverbaar op het complete 4x2 trekkerprogramma van de TG-A serie. Alle vijf cabine-uitvoeringen en de complete motorserie (310 tot 510 pk) kunnen met de pusher-as worden geleverd.

Deel: ' MAN introduceert pusher-as voor TG-A trekkers '




Lees ook