Gemeente Velsen

Velsen, 10-10-2001

Maritieme Reddersdag op zaterdag 13 oktober

Uniek concert door de oud-leden van het Fanfarekorps der Genie Bergingsvaartuig van Wijsmuller "WAKER" (60 METER) open voor publiek Landmacht presenteert zich en geeft voorlichting

In het kader van het 125-jarig bestaan van het Noordzeekanaal en IJmuiden wordt op zaterdag 13 oktober een uniek evenement gehouden. Diverse hulpverlenende instanties houden op die dag rond de Zuidersluis een spectaculaire reddingsdemonstratie. Verder showen zij hun materiaal op de nieuwe Cruisekade en richten zij zich op het werven van nieuwe vrijwilligers
De Stichting IJsbreker de Walvis komt bij de Loswal met diverse motorsleepboten en opduwers. Verder komen er uit het motormuseum uit Nieuwe Niedorp een aantal motoren en een stoomwals. Ook de stoomsleepboot "De Adelaar" uit Beverwijk ontbreekt niet op deze dag. Het duikteam IJmond geeft vanaf 11.00 uur demonstraties vanaf een ponton. Roeivereniging de Stern is de organisator van zeilwedstrijd van de scheehouten wherries, klassiek gelijnde, overnaadse roeiboten en van de roeidemonstratie

Concert oud-leden van het Fanfarekorps der Genie
Muziek mag er die dag uiteraard niet ontbreken. Daarom is de organisatie bijzonder content met de deelname van de oud-leden van het Fanfarekorps der Genie.

In 1888 werd in Utrecht door vrijwilligers en onderofficieren de Geniemuziek opgericht. Ruim een eeuw later houdt opnieuw een groep vrijwilligers, bestaande uit voormalig dienstplichtige muzikanten die ooit hebben gediend bij het Fanfarekorps der Genie de traditie binnen de krijgsmacht in stand. Het korps is ver over onze landsgrenzen bekend door het jaarlijkse optreden tijdens de Vierdaagse in de gemeente Cuijk. Dit 60 leden tellende korps komt op zaterdag 13 oktober voor de eerste keer naar IJmuiden. Tussen 14.00 en 15.30 verzorgt dit unieke fanfarekorps een prachtig concert bij de Kleine Sluis.

Bergingsvaartuig "WAKER' van Wijsmuller open voor publiek
Het 67 meter lange bergingsvaartuig "WAKER" ligt tijdens de Maritieme Reddersdag afgemeerd langs de nieuwe Cruiskade. Het schip is tussen 11.00 en 17.00 uur voor bezichtiging opengesteld voor het publiek.

Mobiel informatiecentrum Landmacht Het mobiel informatiecentrum van de Koninklijke Landmacht zal ook die dag niet ontbreken Vanuit een touringcar van 4 meter hoog en ruim 12,5 meter wordt informatie gegeven over de Landmacht Verder zijn er Manschappen aanwezig om voorlichting te geven aan jongeren die een baan bij de Landmacht ambiëren. Ook kunnen jongeren vanaf 16 jaar hun behendigheid oefenen op de "Quad" Dit is een behendigheidsparcours met kleine motoren met 4 wielen van 125 CC .

Deel: ' Maritieme Reddersdag in Velsen '