INDEPENDER

Marktintroductie 'INDEPENDER': omwenteling financiële wereld

MARKTINTRODUCTIE 'INDEPENDER': OMWENTELING FINANCIELE WERELD

Helft consumenten heeft gevoel teveel te betalen en niet objectief geadviseerd te worden.

Hilversum 9 februari 2000 - De financiële wereld en het verzekeringswezen staan aan de vooravond van een omwenteling door de marktintroductie van INDEPENDER. Deze organisatie is een nieuwe financiële aanbieder die de consument via Internet (WWW.INDEPENDER.NL) voorziet van een gratis en objectief advies over spaarrekeningen, deposito's, beleggingsfondsen, consumptief krediet, hypotheken, arbeids ongeschiktheid- en ziektekostenverzekeringen. INDEPENDER is volledig onafhankelijk en overziet het totale aanbod van genoemde financiële producten in Nederland. Deze unieke wijze van aanbieden maakt de consument tot de grote winnaar.

De huidige markt
De financiële markt is zeer ondoorzichtig. Daardoor houdt de consument twijfel over gemaakte keuzes: kies ik het juiste product, betaal ik niet teveel? Deze situatie is een doorn in het oog van onder meer consumentenorganisaties. Ook het Nederlands publiek heeft het gevoel teveel te betalen en niet objectief te worden geadviseerd, zo blijkt uit onderzoek van het onderzoeksbureau Centrum voor Marketing Analyses. Deze situatie is met de komst van INDEPENDER vanaf vandaag definitief doorbroken. Voor het eerst is het mogelijk uit het totale aanbod te kiezen, en vervolgens een onafhankelijk advies te krijgen. Hierdoor ontstaat de zekerheid van de keuze van het beste product.

De organisatie
INDEPENDER is de eerste volledig onafhankelijke financiële dienstverlener in Nederland. Zij overziet vanuit haar database het totale financiële productaanbod en is in staat alle producten onderling te vergelijken. INDEPENDER zal primair gebruik maken van Internet als medium voor haar advisering. De consument profiteert hier optimaal van.Via de Internetsite kan direct informatie worden opgevraagd over het geselecteerde product. Dit werkt via een 'doorlink-mogelijkheid' naar alle financiële aanbieders. In de nabije toekomst wordt het ook mogelijk direct een product op de site van INDEPENDER aan te kopen. De provisie, die INDEPENDER van de financiële aanbieder ontvangt, wordt voor een belangrijk deel teruggespeeld naar de consument. De organisatie richt zich in eerste instantie op de Nederlandse markt en de belangrijkste financiële producten, zoals: spaarrekeningen, deposito's, beleggingsfondsen, consumptief krediet, hypotheken, arbeids ongeschiktheid- en ziektekostenverzekeringen. Op termijn zal ook het aanbieden van financiële planningsadviezen tot het aanbod gaan behoren. INDEPENDER heeft daarnaast internationale ambities.

Onafhankelijkheid
INDEPENDER is volledig onafhankelijk. Deze onafhankelijkheid wordt mede gewaarborgd door de Raad van Commissarissen onder voorzitterschap van de heer Mickey Huibregtsen (voorheen McKinsey). Uniek is het fenomeen van de Consumentenraad die het belang van de consument bewaakt. Daarin hebben o.m. zitting Aad van den Heuvel (journalist), John Groen (ex. Notariële Broederschap) en Dick Westendorp (ex. Directeur Consumentenbond). De consumentenraad heeft vergaande bevoegdheden om de volledigheid en objectiviteit te garanderen. Het belang van de consument blijft centraal staan.

Marktonderzoek: wantrouwen financiële adviseurs INDEPENDER heeft een directe dialoog met de consumentenorganisaties en werkt waar mogelijk met hen samen. De consumentenorganisaties ondersteunen de komst van INDEPENDER van harte en zien hierin een belangrijke kans om een einde te maken aan de huidige ondoorzichtige en ongunstige marktsituatie.
Het algemeen ongenoegen over de huidige situatie op de financiële markt wordt bevestigd en geconcretiseerd door een recent uitgevoerd onderzoek onder het Nederlands publiek door het onderzoeksbureau Centrum voor marketing analyses.

- Bijna tweederde (64 procent) van de Nederlanders zakt de moed in de schoenen wanneer men zich moet oriënteren op het aanbod van financiële producten. Knelpunten zijn vooral het ontbreken van kennis, overzicht en tijd aan consumentenzijde en het gevoel niet objectief te worden geadviseerd door financiële adviseurs.

- Van de respondenten is 76,8 procent zich bewust van het feit dat het bijzonder veel tijd vergt om inzicht te krijgen in het financiële productaanbod. Opmerkelijk is dat men zich bij die oriëntatie dus niet gesteund voelt door financiële adviseurs.

- Bijna 80 procent van de respondenten heeft het gevoel dat een financiële adviseur altijd het eigen belang laat prevaleren boven dat van de consument.

- Gelet op de ondoorzichtigheid van de markt en de specialistische kennis die nodig is heeft ook slechts de helft (52,3 procent) van het publiek het idee een gelijkwaardige gesprekspartner te zijn voor de financieel adviseur. Gevolg van deze situatie is dat de consument na het afnemen van financiële producten met een onbevredigd gevoel blijft zitten.

- Meer dan de helft van de ondervraagden (52,6 procent) heeft achteraf het idee aanmerkelijk goedkoper uit te hebben kunnen zijn, wanneer men de volledige breedte van het productaanbod had kunnen overzien.

Berekeningen van de huidige marktsituatie, door Bain en Co., op basis van data van onder meer MoneyView, tonen aan dat een gemiddeld Nederlands gezin duizenden guldens kan besparen als altijd voor het goedkoopste product wordt gekozen bij het aangaan van financiële verplichtingen (zie bijlagen).


-----------

Deel: ' Marktintroductie 'INDEPENDER' omwenteling financiele wereld '




Lees ook