Amnesty Nederland

Marokko weigert Amnesty International's vergadering

Amsterdam, 24 juni 1999

Amnesty International heeft deze week van de Marokkaanse overheid vernomen dat haar internationale vergadering (ICM) niet in het land plaats mag hebben zoals was gepland voor augustus dit jaar.

"De organisatie betreurt deze beslissing van de Marokkaanse overheid, en beschouwt het als een gemiste kans voor de bevordering van de mensenrechten in Marokko".

Meer dan een jaar geleden ging de Marokkaanse overheid accoord met de twee-jaarlijkse internationale vergadering, die circa 400 leden van Amnesty International vanuit de hele wereld samenbrengt.

In april 1999 verwelkomde de Marokkaanse minister van mensenrechten nog publiekelijk de ICM op een presentatie aan de VN mensenrechtencommissie in Genève.

De afgelopen weken ontving Amnesty International verschillende en soms elkaar tegensprekende boodschappen van verschillende Marokkaanse autoriteiten. Tot op heden werd geen duidelijke reden aangegeven voor de weigering de vergadering in Marokko te laten plaatsvinden.

Echter, verschillende Marokkaanse autoriteiten hebben gerefereerd aan publieke activiteiten die tijdens de ICM gepland zouden zijn, statements van Amnesty International die niet van respect voor de Marokkaanse overheid zouden getuigen en de inhoud en timing van een gepland rapport over Marokko/Westelijke Sahara.

De organisatie heeft de afgelopen weken vele pogingen ondernomen om duidelijkheid te krijgen omtrent de plotselinge weigering en eventuele misvattingen op te helderen. Amnesty International zal haar dialoog met de Marokkaanse regering voortzetten, evenals haar werk ter promotie en bescherming van mensenrechten in het land in samenwerking met Marokkaanse mensenrechten- en niet-gouvernementele organisaties .

Achtergrond

De ICM is een besloten internationale vergadering. Het is het hoogste besluitvormende orgaan van Amnesty International, dat beslist over het beleid van de organisatie voor de komende jaren. De vergadering kiest tevens het internationale bestuur, dat functioneert als het besluitvormend orgaan van de beweging tussen de internationale vergaderingen door.

Alle nationale afdelingen van Amnesty International zijn op de ICM vertegenwoordigd. Mensenrechtenactivisten van verschillende culturele en maatschappelijke achtergrond bespreken belangrijke onderwerpen die hun werk voor mensenrechten zullen beïnvloeden.

Zoekwoorden:

Deel: ' Marokko weigert Amnesty International's vergadering '