Zoeken op merk Algemeen zoeken Zoeken op model Vergelijk de merken

Merkenlijst Dealers Merkenclubs

Persberichten Design Auto & Fiscus Agenda Auto links Mobiliteitsvragen Technisch woordenboek AutoRAI sinds 1899 Nationale Auto Pas Auto Recycling Nederland

Formule 1 WK Rally Races Nationaal Nationale Rallysport AutoSPORT Algemeen Race-scholen

Over AutoRAI.nl Colofon Reactie

Terug naar overzicht Mazda Premacy beleeft wereldpremière in Genève 9-3-99. Europese primeur: MX-5 10th Anniversary Tijdens de prestigieuze Salon van Genève heeft Mazda een wereldprimeur in de vorm van de Premacy.

Deze nieuwe compacte ruimteauto, die plaats biedt aan vijf volwassenen met hun bagage zal zich een prima plaats verwerven in het snel groeiende medium MPV-segment en wordt voor de zomermaanden in Nederland verwacht. Er is sprake van drie uitvoeringen t.w.: de Comfort-, de Exclusive- en de Touring-versie. De Nederlandse Mazda-importeur denkt de Premacy voor rond de veertig duizend gulden in ons land te kunnen introduceren.

Als Europese primeur is in Genève tevens de MX-5 10th Anniversary te zien die in de loop van de maand maart ook in de Nederlandse Mazda-showrooms bewonderd kan worden.

Deze 1.8 liter roadster, die in een gelimiteerde oplage leverbaar zal zijn, is voorzien van o.a. een zes-versnellingsbak, een Nardi sportstuur, de speciale kleur Innocent Blue, een donkerblauwe softtop en een lederen interieur. In ons land zal deze jubileum-versie, die wordt uitgebracht naar aanleiding van het 10-jarig bestaan van de MX-5, verkrijgbaar zijn vanaf 70.990 gulden.

Naast deze twee aandachtstrekkers staat ook een studiemodel van de nieuwe Premacy op de Mazda-stand in Genève tentoongesteld. Dit conceptmodel wordt door Mazda Premacy Matsuri genoemd; de Japanse naam voor `Festival`.

Opvallend aan deze versie is dat door middel van een extra- en verwijder-bare achterbank plaats kan worden geboden aan zes volwassenen en dat dit studiemodel is voorzien van o.a. sportieve 16 inch lichtmetalen velgen en een aangepast interieur met diverse hi-tech informatie systemen.

MAZDA PREMACY

Bij het ontwerpen van de Premacy stond de doelstelling voorop om vijf volwassenen met hun bagage voldoende ruimte en comfort te geven zonder afbreuk te doen aan compacte afmetingen.

Daarnaast moesten de rij-eigenschappen vergelijkbaar zijn met die van een personenauto. Het resultaat is een multi-functionele vijf-deurs auto die tegemoet komt aan de wensen van de huidige automobilist(e).

Door de combinatie van een lage vloer en een 2.67 meter lange wielbasis biedt de Mazda Premacy meer interieur-ruimte dan de gemiddelde vergelijkbare auto in deze klasse.

Interieur met veel mogelijkheden

Op het gebied van personenvervoer en het meenemen van bagage biedt de Premacy vele mogelijkheden. De voorste passagiersstoel is tot tafel omklapbaar. De achterste rij bestaat uit drie separate stoelen waarvan de middelste ook tot tafel omklapbaar is.

Desgewenst kunnen alle drie de achterstoelen op een zeer eenvoudige wijze verwijderd worden of zódanig geplaatst worden dat de indeling van het interieur voldoet aan de wens van de berijd(st)er.

Door het verwijderen van de achterstoelen is het zelfs mogelijk om bijvoorbeeld twee sportfietsen naast elkaar te vervoeren.

Met uitzondering van de bestuurdersstoel kunnen alle stoelen ook naar voren worden geklapt zodat, in combinatie met de tot tafel omklapbare passagiersstoel, het meenemen van veel bagage en lange materialen mogelijk is.

Actieve- en passieve veiligheid

Naast een stijve `triple H`-kooiconstructie is de Mazda Premacy voorzien van het "Mazda Advanced Impact-energy Distribution and Absorption System" (MAIDAS). Bij een frontale botsing schuiven onderdelen langs elkaar waardoor de impact in het passagiersgedeelte aanzienlijk wordt verkleind.

De Premacy zal standaard uitgerust worden met ABS. Een SRS bestuurders-airbag en een `uitschakelbare` passagiers-airbag zullen in combinatie met twee side SRS-airbags ook deel uitmaken van de standaard-uitrusting. Optioneel kan de Premacy worden voorzien van traction control.

Motorvarianten

De nieuwe Mazda-aanwinst zal in eerste instantie leverbaar worden met twee motorvarianten t.w.: een 1.8 liter 16-kleps benzine krachtbron, die goed is voor 100 pk / 74 kW bij 5.500 t.p.m. en een 1.8 liter motor die 115 pk / 84 kW bij 6.000 t.p.m. onder de motorkap heeft. De cilinderinhoud van beide motoren is 1840 cc.

Het maximaal koppel (EEC) bedraagt resp. 152 Nm / 3.500 t.p.m. en 161 Nm / 4.000 t.p.m.

Later zal een 2.0 liter Direct ingespoten Turbo Diesel met een vermogen van 90 pk / 66 kW volgen.

Maten en gewichten

De nieuwe Mazda Premacy is 4.295 meter lang, 1.705 meter breed en 1.6 meter hoog.

De bagageruimte heeft een inhoud van 370 liter maar kan tot 1.088 liter worden uitgebreid wanneer de achterstoelen worden verwijderd.

Het ledig gewicht van de 100 pk-versie is 1.250 kg. en van de 115 pk- uitvoering met handgeschakelde versnellingsbak 1.304 kg. Uitgerust met een automatische transmissie weegt de Premacy 1.314 kg. De spoorbreedte voor bedraagt 1.465 meter en achter 1.470 meter. De draaicirkel van de Premacy is 10,8 meter en de benzinetank is goed voor 58 liter ongelode benzine.

Technische gegevens

Wielophanging voor : Onafhankelijk met McPherson veerpoten. Wielophanging achter: Onafhankelijk met schroefveren volgens Mazda TTL systeem.

Remsysteem : Geventileerde schijven voor en trommels achter.

Transmissie

Naast een handgeschakelde vijf-versnellingsbak zal ook een viertraps automaat leverbaar worden in de 1.8 liter-uitvoering van 115 pk / 84 kW.

Algemeen

De Nederlandse Mazda-importeur denkt de Premacy begin juni op de markt te kunnen brengen. Rond die tijd zullen de prijzen en het leveringsprogramma bekend zijn.

Terug

Deel: ' Mazda Premacy beleeft wereldpremière in Genève '




Lees ook