Mazda Premacy vanaf eind juni in Nederland

(16 Juni 1999)

PERSBERICHT:

Met het introduceren van de nieuwe Premacy beschikt Mazda, naast de succesvolle maar kleinere Demio, vanaf eind juni over een compleet nieuwe ruimteauto.

Bij het ontwerpen van de Mazda Premacy, die zich in het populaire- en groeiende middenklasse MPV-segment een prima plaats zal verwerven, werden begrippen zoals comfort, veiligheid en multifunctioneel gebruik optimaal benut.

De voorkant van de Premacy valt op door de gewijzigde vijfhoekige grille waarin een groot Mazda-logo plaats heeft gekregen. De achterkant wordt beheerst door units met verticaal geplaatste achterlichten en de grote vijfhoekige achterruit die een optimaal zicht naar achteren mogelijk maakt.

De nieuwe Mazda-aanwinst biedt ruimte aan vijf volwassenen inclusief hun bagage. Er is sprake van drie uitrustingsvarianten t.w.: de Comfort-, de Exclusive- en de Touring-versie.

Per direkt zijn twee 16-kleps 1.8 liter motoren met bovenliggende nokkenassen leverbaar die goed zijn voor respectievelijk 100 pk (74 kW) en een High Power-variant die over 115 pk ( 84 kW) beschikt.

Later dit jaar zal een nieuw ontwikkelde 2.0 liter direct ingespoten turbodiesel krachtbron van 90 pk (66 kW) het motorenprogramma completeren.

Standaard zal de Premacy worden uitgerust met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Maar liefhebbers van een automatische transmissie komen ook aan hun trekken, want de uitvoering met 115 pk biedt de mogelijkheid van een comfortabele viertraps automaat.

Door gebruik te maken van een relatief lage bodem en door de wielen zoveel mogelijk op de hoeken te plaatsen werd een lange wielbasis van 2,67 meter gerealiseerd. Deze wielbasis, gebaseerd op de 626 Wagon, zorgt voor een uiterst stabiel weggedrag dat vergelijkbaar is met dat van een veel grotere auto.

Met zijn lengte van 4,29 meter is de Premacy uitermate goed handelbaar in ons hedendaagse drukke verkeer. Dat blijkt ook uit de bescheiden draaicirkel van slechts 10,8 meter

Alle versies van de voorwiel aangedreven Premacy beschikken over vijf stoelen. Naast een bestuurdersstoel en een tot tafel omklapbare passagiersstoel bestaat de tweede zitrij uit drie losse stoelen.

De rugleuningen van deze stoelen kunnen op een eenvoudige wijze in verschillende posities worden neergeklapt. Alle achterstoelen kunnen ook naar voren worden geklapt zodat, in combinatie met de tot tafel omklapbare passagiersstoel, het meenemen van veel bagage en lange materialen mogelijk
is.

De drie achterstoelen kunnen desgewenst afzonderlijk in een handomdraai verwijderd worden. De middelste stoel van de achterste zitrij is ook tot tafel omklapbaar. De achterstoelen kunnen zodanig geplaatst worden dat de indeling voldoet aan de wensen van de berijd(st)er. Door de drie achterstoelen helemaal te verwijderen is het zelfs mogelijk twee mountainbikes rechtop te vervoeren. Ook aan een ingenieus opbergsysteem voor de hoofdsteunen, die bij het naar voren klappen van de achterstoelen vrijkomen, werd gedacht.

Afhankelijk van de hoeveelheid neergeklapte- of verwijderde stoelen varieert de laadcapaciteit van de Premacy van 370 liter tot 1.848 liter.

Naast comfortverhogende zaken is ook veel aandacht besteed aan de veiligheid. Zo is de de Mazda Premacy voorzien van een stijve 'triple H'-kooiconstructie en is er sprake van het' Mazda Advanced Impact-energy Distribution and Absorption System (MAIDAS). Bij een frontale botsing schuiven onderdelen langs elkaar waardoor de impact in het passagiers-gedeelte aanzienlijk wordt verkleind.

Standaard zijn alle versies uitgerust met A.B.S. Een SRS bestuurders-airbag (inhoud 45 liter) en een passagiers-airbag (inhoud 110 liter) met bezettings-sensor maken in combinatie met twee side-airbags (inhoud elk: 15 liter) deel uit van de standaarduitrusting. Traction control, waarmee voorkomen wordt dat de wielen doorslippen, is standaard bij de benzineversies van de 'Exclusive' en de 'Touring'.

Het remsysteem bestaat uit diagonaal gescheiden, vacuum bekrachtigde geventileerde schijven voor en zelfnastellende trommels achter in combinatie met A.B.S. en een elektronische remkrachtverdeling.

McPherson veerpoten en driehoek draagarmen met torsiestabilisator vormen de onafhankelijke wielophanging v6ôr. Bij de onafhankelijke wielophanging achter werd het beproefde systeem toegepast van schroefveren met het Mazda Twin Trapezoidal Link (TTL) systeem.

Premacy 1.8 'Comfort'
Het basismodel van de Premacy zal onder de naam 'Comfort' in Nederland leverbaar zijn. Naast A.B.S. en twee airbags in combinatie met side-airbags is de 'Comfort' standaard voorzien van centrale deurvergrendeling, start-onderbreking, elektrisch te verstellen buitenspiegels, een toerenteller, stuurbekrachtiging en een in hoogte verstelbaar stuurwiel.

Maar ook een 12-volts stopkontakt in de bagageruimte om bijvoorbeeld een koelbox op aan te sluiten, bevestigingshaken in de bagageruimte, radiovoorbereiding inclusief vier speakers, bekerhouders, een pollenfilter en een afschermhoes voor de bagageruimte maken deel uit van de standaarduitrusting.

De Premacy Comfort-versie is vanaf eind juni verkrijgbaar met een 100 pk (74 kW) motor met handgeschakelde vijfversnellingsbak. Later volgt de 2.0 liter DiTD-versie met 90 pk (66 kW) onder de motorkap.

Premacy 1.8 'Exclusive'
Op het gebied van standaarduitrusting gaat de Exclusive-versie een paar stappen verder dan de uitrusting van de Comfort-uitvoering. Hieraan werden o.a. mistlampen, een afstandsbediening voor de centrale vergrendeling, vier elektrisch bediende portierramen, een dakrailing en verwarmde buitenspiegels toegevoegd.

De bekleding is uitgevoerd in velours en de bestuurder beschikt over een wegklapbare armsteun. Onder de passagiersstoel is een opbergruimte. In de Exclusive-uitvoering zijn zowel de 100 pk- als de 115 pk-motor alsmede de, later dit jaar te leveren, 2.0 liter direct ingespoten turbodieselmotor (90 pk) beschikbaar.

De meest luxueus uitgevoerde Premacy-versie is de 'Touring'. Naast alle standaardvoorzieningen in de 'Exclusive' is deze uitvoering voorzien van 15 inch lichtmetalen velgen, een airconditioning en een in het stuurwiel geïntegreerde bediening voor het ingebouwde audiosysteem.

Verder is de Touring, die alleen met de High Power 115 pk benzinemotor en later met de 2.0 liter DiTD-krachtbron leverbaar is, standaard voorzien van een lederen stuurwiel. De benzineversie is daarnaast ook nog uitgerust met een boordcomputer.

Premacy kleuren
De Mazda Premacy wordt uitgevoerd in tien verschillende kleuren. Naast de
kleuren zwart en wit zijn ook Eternal Red, Highlight Silver, Caribbean Blue en
Twilight Blue leverbaar. Seychelles Green, Grace Green, Aroma Red en Mystic
Blond completeren het kleurenaanbod.

De prijzen
De prijzen variëren van Fl. 39.990,- voor de 1.8 100 pk Comfort uitvoering tot Fl. 53.490,- voor de luxe 2.0 DiTD 90 pk Touring uitvoering.

Deel: ' Mazda Premacy vanaf eind juni in Nederland '




Lees ook