Persbericht: Medisch Interfacultair Congres 2003

Stille tochten...een minuut stilte...de politieke moord op Fortuyn...vernielingen door voetbalhooligans... Waar gaat het heen met deze maatschappij?! Van zinloos geweld op straat, tot mondiale oorlogvoering - er is iin vraag die maar blijft terugkomen: waarom? Waarom gebeurt dit? Waarom doen mensen dit elkaar aan, dit beestachtige! Het is tijd voor een kritische blik!

Zaterdag 22 februari zal in de Stadsgehoorzaal te Leiden het jaarlijks terugkerend Medisch Interfacultair Congres (MIC) plaatsvinden, met dit jaar als titel "Het beest in de mens?: een medische kijk op menselijk gedrag".

De stichting Medisch Interfacultair Congres (MIC) is een in 1989 opgerichte organisatie -als initiatief van de verschillende medische faculteiten in Nederland-, bestaande uit enthousiaste studenten geneeskunde. De bestuursleden worden gefaciliteerd door de verschillende medische faculteiten en bijgestaan door de Raad van Aanbeveling (enkele prominenten die het doel van stichting MIC ondersteunen), de Raad van Advies (experts op het gebied van het thema) en de MIC-commissies (een selecte groep studenten per faculteit). Het bijzondere van deze stichting is dat men iedere keer een actueel maar in de studie geneeskunde onderbelicht aspect van de medische wetenschap als onderwerp kiest. Zo heeft men in de afgelopen jaren bijvoorbeeld kindergeneeskunde, welvaartsproblematiek, pijnbestrijding en forensische geneeskunde nader besproken.

Onderwerpen die dit jaar onder de titel " Het beest in de mens?" aan bod zullen komen, beslaan een breed gebied. Steekwoorden waaraan men dan moet denken zijn onder andere "driften", "het instinct" en "psychiatrische stoornissen", maar ssk de invloed van onze genen, hormonen en ons immuunsysteem op gedrag zullen niet over het hoofd worden gezien. Ook wordt gesproken over in hoeverre ons gedrag eigenlijk wordt beonvloed door de omgeving. Waarom worden mensen bijvoorbeeld gedreven tot criminaliteit, vandalisme of verslaving? Kortom: waar zit precies die scheiding tussen de rationele mens, en het beest diep van binnen?

Tijdens het congres zullen verscheidene sprekers hierover lezingen geven in de vorm van drie plenaire sessies, met als hoofdonderwerpen: "De mens in het dier", "Gedrag en Psychiatrie" en "Maatschappij en gedrag", welke door drie parallelle sessies afgewisseld worden. In de parallelsessies lichten deskundigen verschillende aspecten uit de voorafgaande plenaire sessie toe.

De dag zal worden afgesloten met cabaret verzorgd door Jan Jaap van der Wal, bekend van o.a. "Dit was het nieuws", een heerlijk diner en een spetterend feest in de studentensocikteit Minerva! Naar alle verwachting zal dit een fantastische dag worden!

Voor meer informatie kunt u terecht op onze site: www.stichtingmic.nl

Joklla van Velzen (06-19188531)

Bestuurslid PR

Deel: ' Medisch Interfacultair Congres 2003 in Leiden '