CBS Persbericht

Datum: 07-04-99

Meer kantoren op komst

Architecten hebben in 1998 voor het eerst voor meer dan 4 miljard gulden opdrachten ontvangen voor het ontwerpen van kantoren. Ruim driekwart van dit bedrag komt volgens het CBS voor rekening van opdrachten voor de zakelijke dienstverlening. Noord-Holland is de provincie met de grootste waarde aan ontvangen bouwprojecten.

Grootste deel bouwplannen voor zakelijke dienstverlening

In 1998 hebben architecten voor 4,4 miljard gulden opdrachten ontvangen voor het ontwerpen van bouwplannen voor kantoren. Dat is 19% meer dan in 1997 en zelfs ruim twee keer zoveel als in 1996. De groei is het gevolg van een sterke toename bij de zakelijke dienstverlening. In 1996 bedroeg het orderbedrag voor kantoren voor deze sector 1 miljard gulden, in 1997 was dat 2,5 miljard en in 1998 zelfs 3,4 miljard gulden.

Meeste plannen voor Noord-Holland

De meeste projecten voor kantoorbouw zijn bestemd voor de provincie Noord-Holland. Van het totale bedrag aan ontvangen orders is 26% bestemd voor deze provincie (1,2 miljard gulden). Voor Zeeland zijn de minste ontwerpopdrachten ontvangen, slechts 31 miljoen gulden is voor deze provincie bestemd.

Verleende bouwvergunningen op een lager niveau

De opdracht voor het ontwerpen van een bouwplan gebeurt ruim voor het aanvragen van de benodigde bouwvergunning. Dat is ook aan de cijfers te zien. In 1998 is voor 2,8 miljard gulden door gemeenten aan bouwvergunning verleend voor kantoorgebouwen. Dit is een toename van 45% ten opzichte van 1997. Ongeveer tweederde deel hiervan is bestemd voor de zakelijke dienstverlening.

Onderhanden werk neemt toe

De hoeveelheid onderhanden werk voor kantoren bij architecten is toegenomen van 3,1 miljard gulden eind 1996 tot 6,2 miljard gulden eind 1998. Twee provincies hebben nog niet gestarte projecten ter waarde van meer dan een miljard gulden lopen: Noord-Holland (1,6 miljard gulden) en Zuid-Holland (1,3 miljard gulden). De waarde van de in 1998 gestarte projecten bedraagt 2,3 miljard gulden.

Technische toelichting

De uitkomsten die in dit bericht zijn opgenomen hebben betrekking op nieuwbouw van kantoren. Voor herstel- en verbouw zijn bij architecten plannen ontvangen in de orde van grootte van 15% van de ontvangen plannen voor de nieuwbouw van kantoren.

Niet alle ontwerpplannen leiden uiteindelijk tot de aanvraag van een bouwvergunning of de daadwerkelijke bouw. In 1998 is voor bijna 600 miljoen gulden aan plannen voor het ontwerpen van kantoren ingetrokken. Dat is 13% van de waarde van de ontvangen opdrachten. In de jaren 1996 en 1997 was dat respectievelijk 660 en 560 miljoen gulden: resp. 35% en 15% van de waarde van de ontvangen opdrachten.

Ontvangen opdrachten: opdrachten aan in Nederland gevestigde architecten tot het maken van ontwerpen voor in Nederland uit te voeren bouwwerken met bouwkosten van 500 000 gulden of meer (excl. BTW en grondkosten).

Onderhanden ontwerpen c.q. orderportefeuille: opdrachten waarvan de bouw aan het eind van de verslagperiode nog niet was begonnen.

Verleende bouwvergunningen: de waardecijfers hebben betrekking op bouwwerken met bouwkosten van 50 000 gulden en meer (excl. BTW en grondkosten), waarvoor door een gemeente een bouwvergunning is verleend.

Achtergrondinformatie

Voor achtergrondinformatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met het Centraal Bureau voor de Statistiek in Voorburg, dhr. G. Fokké, tel. (070) 337 42 99; e-mail: gfke@cbs.nl. Overige informatie kunt u verkrijgen bij de persdienst van het CBS, tel. (070) 337 58 16.

Tabel 1 Ontvangen opdrachten voor het ontwerpen van kantoorgebouwen 1996 1997 1998
Totaal Zakelijke dienstv Openb bestuur Totaal Zakelijke dienstv Openb bestuur Totaal Zakelijke dienstv Openb bestuur mln gulden

300

101

30

12

© Centraal Bureau voor de Statistiek, Voorburg/Heerlen, 1999 Bronvermelding is verplicht.
Verveelvoudiging voor eigen gebruik of intern gebruik is toegestaan.

https://www.cbs.nl/nl/diensten/persberichten/pb99n081.htm Laatst gewijzigd: 07 april 1999

Deel: ' Meer kantoren op komst '