Ingezonden persbericht

Meerderheid e-commerce sites kan komende kerstdrukte niet aan

WatchMouse voorziet wachtende e-shoppers

UTRECHT, 20051201 -- Nu de decemberinkopen weer in alle hevigheid zijn losgebarsten, blijken veel online shops regelmatig 'gesloten' te zijn. Dit concludeert WatchMouse in haar jaarlijkse bereikbaarheidsonderzoek van cadeausites. Het Nederlandse sitemonitoringbedrijf heeft net als vorig jaar een onderzoek gehouden onder webwinkels. Slechts drie sites in het onderzoek haalden de maximale 100 procent. Het merendeel haalt zelfs niet de score die door hosting providers wordt aangehouden als absoluut minimum.

Veel sites zijn maar matig voorbereid op grote aantallen bezoekers. Door de grote belangstelling raken servers regelmatig overbelast. Ook blijken reactietijden van sites dramatisch te dalen. Het onderzoek dat WatchMouse in de weken voor Sinterklaas heeft gehouden, laat duidelijk zien dat sites problemen vertonen naarmate er meer bezoekers in de webwinkels verschijnen.

Om te controleren of e-commerce sites goed bereikbaar zijn, heeft WatchMouse de hele maand november controles uitgevoerd. De uptime bleek regelmatig onder de 99.9 procent te liggen, een grens die in veel service level agreements (SLAs) van hosting providers geldt als minimum. Dat percentage wordt maar door tien van de 25 sites gehaald. Neckermann, Bonaparte en eBay zijn de enigen met een score van 100 procent. Vorig jaar waren er nog zes sites die een maximale uptime haalden.

De bereikbaarheid van Kijkshop, Bart Smit, de Bijenkorf en Wehkamp blijkt verre van optimaal. De score van Wehkamp, 97.27 procent, betekent bijvoorbeeld dat deze site per dag meer dan een half uur slecht bereikbaar is.

De grootste stijger was Bonaparte (kleding) die van de 17e plaats in 2004 steeg naar een gedeelde eerste plaats. eBay bleef als enige twee jaar achtereen op 1. De grootste daler was ECI die van een gedeelde eerste plaats in 2005 naar de 23ste plaats zakte.

In het licht van de toenemende bestedingen online kan de economische schade voor een site groot zijn. In de eerste zes maanden van dit jaar is er online ruim een miljard euro besteed, concludeert de Thuiswinkel Markt Monitor 2005. De online bestedingen maken met 37 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar bovendien een snelle groei door.

Consument gewend aan snelheid

"In vergelijking met vorig jaar zijn effectieve maatregelen uitgebleven", zegt Mark Pors, CTO van WatchMouse. "Consumenten zijn gewend aan snelheid op internet. Moeten ze wachten op een site, dan blijken ze zeker voor decembercadeaus gemakkelijk naar een andere site te gaan. Veel bedrijven weten echter niet dat hun sites matig bereikbaar zijn."

Opvallend zijn verder de sites die 100 procent halen. Pors: "Twee van de drie blijken in het buitenland gehost te worden. Waarschijnlijk is men in de VS (eBay) en Duitsland (Bonaparte) wel gewend de sites goed te dimensioneren".

Vorig jaar bleek de kerstperiode overigens nog drukker dan de periode voor Sinterklaas. Om die reden zal WatchMouse ook in de weken voor kerst blijven monitoren. Vlak voor kerst verwacht WatchMouse met de resultaten te komen van die tweede testperiode.

Het onderzoek liep van 1 t/m 30 november 2005. Van 'downtime' is sprake als een site een foutmelding geeft of de HTML na acht seconden niet ontvangen is, en dit vanuit een tweede meetpunt bevestigd is. Het complete bereikbaarheidsonderzoek is te vinden op: www.watchmouse.com/availabilityindex/2005/eshops_NL.php

Over WatchMouse

Bedrijven kunnen eenvoudig hun websites controleren door gebruik te maken van de monitoringdienst van WatchMouse. WatchMouse controleert sinds 2002 Internetsites en e-commerce toepassingen van bedrijven over de hele wereld. WatchMouse heeft duizenden klanten in meer dan 70 landen. De dienst is beschikbaar in acht talen en de analyses worden uitgevoerd vanuit een groot aantal locaties in het wereldwijde WatchMouse monitoring netwerk. Eerder dit jaar werd WatchMouse uitgeroepen tot Rising Star in de Deloitte Fast 50. Deze award wordt jaarlijks toegekend aan snel groeiende technologiebedrijven die nog geen vijf jaar bestaan

Meer informatie op: bereikbaarheidsonderzoek is te vinden op: www.watchmouse.com