MegaGroup verdubbelt productiviteit met uniek zonepicking-systeem

Veghel, 20130307 -- MegaGroup Trade gaat in Veghel een nieuw Europees distributiecentrum van 11.000 vierkante meter bouwen. De technische groothandel in componenten voor watertransportsystemen krijgt de beschikking over een innovatief semi-automatisch orderpicksysteem van Consafe Logistics, MAAS Internal LogistiX en Kardex Remstar. Het hart van dit systeem bestaat uit doorrolstellingen, pick-to-light, en plateauliften, allemaal aangestuurd door een WMS. MegaGroup Trade rekent met dit systeem op een verdubbeling van de productiviteit.

MegaGroup Trade bouwt een Europees distributiecentrum om zijn klanten sneller en betrouwbaarder te kunnen leveren. “We kiezen bewust voor investeren in deze economisch moeilijke tijden. Onze klanten moeten namelijk elke dag voor hun positie vechten, en wij willen ze graag helpen door onze dienstverlening te verbeteren”, vertelt Anton van Daalwijk, CEO van de technische groothandel.

Het nieuwe dc van 11.000 vierkante meter vervangt zeven bestaande warehouses in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Verenigd Koninkrijk. Dankzij centralisatie van de voorraden is MegaGroup Trade in staat om zijn klanten een groter assortiment en betere service te bieden. “Na uitgebreide berekeningen bleek dat het geografisch zwaartepunt dicht in de buurt van Veghel lag. Omdat we hier al waren gevestigd, was de keuze voor de vestigingslocatie niet moeilijk meer”, zegt Kurt van Osta, supply chain manager van MegaGroup Trade.

1.000 orderregels per uur

Centraal in het nieuwe dc staat een semi-automatisch orderpicksysteem dat in staat is om op bijzonder efficiënte wijze 1.000 orderregels per uur te verwerken. Dit innovatieve systeem bestaat uit een conveyor die in totaal acht zones met elkaar verbindt. De eerste vier zones bestaan uit acht plateauliften, de laatste vier zones bestaan uit doorrolstellingen met pick-to-light. Van Osta verwacht dankzij dit papierloze systeem een stuk accurater te kunnen opereren dan in de zeven bestaande warehouses. “Daarnaast reken ik minimaal op een verdubbeling van de productiviteit”, aldus Van Osta.

Het ontwerp is het resultaat van een hechte samenwerking tussen drie partijen: Consafe Logistics, MAAS Internal LogistiX en Kardex Remstar. Het is tot stand gekomen na uitgebreide data-analyse en onder meer een workshop met de mensen van MegaGroup Trade. Van Osta is bijzonder tevreden over de samenwerking met het drietal bedrijven, waarvan Consafe Logistics als hoofdaannemer voor dit project optreedt: “Het zijn alle drie pragmatische partijen die met ons meedenken en snel met oplossingen komen als er vraagstukken zijn. Ik heb dan ook alle vertrouwen in een succesvol project”, vertelt de supply chain manager van MegaGroup Trade, dat zelf de complete nieuwbouw coördineert.

Dynamic batchpicking

Elke order start met het pakken van de juiste verzenddoos op aangeven van Astro WMS, het WMS van Consafe Logistics dat exact uitrekent welk formaat doos het beste past. De verzenddoos wordt op een tray geplaatst en door het MAAS Material Flow Control-systeem (MAAS MFC) naar de zone met de bestelde artikelen gestuurd. Verzenddozen die alle zones zijn gepasseerd, worden op één van de twee paktafels verzendklaar gemaakt, omsnoerd en via een sorter van MAAS Internal LogistiX met zes uitgangen richting de docks gedirigeerd.

Uniek voor Nederland is het orderpickconcept in de vier zones met de acht plateauliften van Kardex Remstar. Om deze plateauliften optimaal te gebruiken, zijn per zone acht locaties voor trays met verzenddozen gecreëerd. Een innovatieve combinatie van dynamic batchpicking en put-to-light zorgt voor een orderpickproductiviteit die twee keer zo hoog ligt als in conventionele oplossingen voor batchpicking met dergelijke opslagsystemen. De plateauliften zelf zijn voor een extra hoge werksnelheid uitgerust met een lift die twee plateaus te gelijk bedient. De laserpointer die in elke kast is ingebouwd, wijst het exacte vak aan waarin de gevraagde artikelen liggen.

Aansturing en procesbeheer

De conveyors, de doorrolstellingen en  het pick-to-light systeem worden geleverd door MAAS Internal LogistiX, dat met behulp van MAAS MFC ook de aansturing van deze compomenten voor zijn rekening neemt. De plateauliften zijn afkomstig van Kardex Remstar. Deze leverancier heeft ook het idee voor het innovatieve orderpick-concept in dit deel van het magazijn aangedragen. Consafe Logistics levert niet alleen het warehouse management systeem dat het hele proces beheert, maar heeft ook expertise ingebracht en het projectmanagement op zich genomen.

De plateauliften bieden naar verwachting plaats aan 16.000 tot 18.000 artikelen, terwijl de doorrolstellingen goed zijn voor 696 picklocaties. Die zijn bestemd voor de snellopers, die samen goed zijn voor 40 procent van het aantal orderregels. Naast het semi-automatische orderpicksysteem verrijst een reachtruckmagazijn met stellingen die ruimte bieden aan 18.000 pallets. Daarnaast komen op het buitenterrein van 3.300 vierkante meter onder een afdak nog eens draagarmstellingen te staan.

Best-of-breed WMS

Voor het managen van het complete orderpickproces communiceert Astro WMS rechtstreeks met de software van Kardex en het MAAS MFC, het systeem dat de conveyors en het pick-to-light systeem aanstuurt. Daarnaast wordt Astro WMS gekoppeld aan Transsmart, een systeem dat voor elke zending de best passende vervoerder selecteert, de zending aanmeldt en het juiste verzendlabel genereert. Van Osta “Wij hebben de afgelopen tijd een nieuw ERP-systeem geïmplementeerd, maar de WMS-module van dit systeem is niet ingericht op de automatiseringsgraad op de magazijnvloer. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een best-of-breed WMS en uitgekomen bij Consafe Logistics.”.

In oktober 2013 wordt het nieuwe dc opgeleverd. Een maand later verwacht MegaGroup Trade te kunnen starten in het nieuwe warehouse, dat is voorbereid op flinke groei. “In onze huidige zeven warehouses verwerken we opgeteld zo’n 6.000 orderregels per dag. Als gevolg van onze plannen voor een webshop verwachten we echter dat het orderprofiel zal veranderen en dat we klanten vaker gaan beleveren. Als we in twee ploegen gaan werken, kunnen we straks zelfs opschalen tot 16.000 orderregels per dag”, stelt Van Osta.

Meer over MegaGroup Trade

MegaGroup Trade is een technische groothandel in componenten voor watertransportsystemen. Het bedrijf is in 1943 onder de naam Bosta gestart in Alkmaar en in zeventig jaar tijd uitgegroeid tot een internationaal bedrijf met 400 werknemers en 24 vestigingen in 14 Europese landen. De afgelopen jaren is MegaGroup Trade met name gegroeid richting Centraal- en Oost-Europa. Het hoofdkantoor staat in Veghel, waar de activiteiten op het gebied van inkoop, financiën, marketing en HR zijn gecentraliseerd. Kijk voor meer informatie op www.megagrouptrade.com.

Meer over Consafe Logistics

Consafe Logistics is in Europa één van de toonaangevende leveranciers van productielogistiek, enterprise mobility en warehouse management oplossingen  aan klanten die logistiek gebruiken om hun concurrentiepositie te verbeteren. Consafe Logistics ondersteunt bedrijven in meer dan 35 landen vanuit vestigingen in Zweden, Noorwegen, Denemarken, Nederland, Polen en de UK. Meer weten? Kijk op www.consafelogistics.nl.

Meer over MAAS Internal LogistiX

MAAS Internal LogistiX is een dynamisch bedrijf met een schat aan ervaring in het inrichten van warehouses en distributiecentra. MAAS Internal LogistiX ontwerpt én levert material handling systemen die exact zijn afgestemd op de behoefte van de klant. Dankzij de unieke aanpak – voor elke klant is één persoon verantwoordelijk voor het complete ontwerptraject – onderscheidt MAAS Internal LogistiX zich met oplossingen die uitblinken in creativiteit en efficiëntie. Bij het realiseren van de oplossingen zorgt MAAS Internal LogistiX er onder het motto ‘afspraak is afspraak’ voor dat alle verwachtingen daadwerkelijk worden waargemaakt. Kijk voor meer informatie op www.maasil.nl.

Meer over Kardex Remstar

Kardex Remstar ontwikkelt, produceert en onderhoudt dynamische opslag- en orderpicksystemen. Het bedrijf is een leidende leverancier van opslagliften, verticale carrousels, orderpick-software en aanvullende diensten. Wereldwijd worden 140.000 dynamische opslagsystemen van Kardex Remstar gebruikt door bedrijven in uiteenlopende sectoren, van automotive en electronica tot healthcare en de farmaceutische industrie. Kardex Remstar heeft meerdere productielocaties in de wereld en servicevestigingen in meer dan dertig landen. Kijk voor meer informatie op www.kardex-remstar.nl

Deel: ' MegaGroup verdubbelt productiviteit met uniek zonepicking-systeem '