Mercedes-Benz S-klasse nu ook in AMG versie

(13 Juli 1999)

PERSBERICHT:

Een kleine zes maanden na de introductie van de Mercedes-Benz S-klasse presenteert Mercedes-AMG GmbH de sportieve variant S 55 AMG. Deze uitvoering onderscheidt zich door prestaties, die normaal gesproken slechts zijn voorbehouden aan sportwagens. De S 55 AMG is het nieuwste product van Mercedes-AMG GmbH, een dochteronderneming van DaimlerChrysler. Sinds 1 januari van dit jaar heeft het concern een belang van 51 procent in Mercedes-AMG. In de komende jaren wordt de volledige overname geleidelijk doorgevoerd.

Speciaal voor de S 55 AMG is een nieuwe motor ontwikkeld op basis van de bekende vijfliter V8-motor van Mercedes-Benz. De krachtbron van de S 55 AMG heeft een cilinderinhoud van 5,5 liter en levert een vermogen van 265 kW (360 pk) en een maximum koppel van maar liefst 530 Nm. Voor de acceleratie van 0-100 km is slechts zes seconden nodig, waarmee de S 55 AMG kan wedijveren met echte sportwagens. Voor de S 55 AMG is ook een speciaal AMG-stylingpakket leverbaar, dat het sportieve karakter van de auto extra benadrukt.

Mercedes-AMG GmbH is gevestigd in Affalterbach bij Stuttgart. Tot 1 januari van dit jaar was de onderneming eigendom van oprichter Hans-Werner Aufrecht. Vorig jaar sloten ANG en DaimlerChrysler een overeenkomst, waarin de geleidelijke overname werd geregeld. Prof. Jurgen Hubbert, lid van de Raad van Bestuur van DaimlerChrysler, verklaart: Ook in de toekomst nemen sportieve topklasse-automobielen een belangrijke plaats binnen de personenautomarkt in. Voor ons biedt een nauwe samenwerking met AMG daarom vele voordelen. AMG is voor ons niet alleen een partner met wie we in de autosport succesvol zijn. Het bedrijf biedt ons ook de mogelijkheid om snel en flexibel op wensen van klanten te kunnen reageren.

In de loop der jaren is AMG uitgegroeid tot een begrip op het gebied van sportieve Mercedes-Benz-automobielen. Het programma bestaat momenteel uit de AMG-modellen c 43, c 55, E 55, S 55, SL 55, CLK 55 en G 55. Van de C43 AMG en de E 55 AMG werden vorig jaar meer dan 6.000 stuks verkocht. De belangrijkste afzetgebieden voor AMG-modellen zijn de Verenigde Staten, Duitsland, Japan en het Verenigd Koninkrijk. Naast de genoemde modellen levert AMG ook een uitgebreide collectie van hoogwaardige accessoires. Ook het designo-programma van Mercedes-Benz wordt door AMG geleverd. Onder dit programma vallen individueel gekozen lak, leder-afwerking en accessories op auto's. Alle AMG-producten worden geleverd via de Mercedes-Benz-organisatie. Vanzelfsprekend zijn service- en garantievoorzieningen ook van toepassing op AMG-modellen, evenals de levenslange mobiliteitsgarantie 'mobilo-life'.

Dr. Wolfgang Bernhard en Domingos Piedade vormen samen de directie van Mercedes-AMG. Hij zegt: 'Wij beschouwen het als onze taak om wensen van klanten te vervullen die niet in een grotere serie gerealiseerd kunnen worden en waar ook geen grote vraag naar bestaat. Omdat we een relatief kleine onderneming zijn, kunnen we flexibel op wensen van klanten reageren. Daarnaast hebben we direct contact met de ontwikkelings-, productie- en verkoopafdelingen van DaimlerChrysler, hetgeen een garantie is voor de hoogste Mercedes-kwaliteit. Dankzij de nauwe samenwerking met Stuttgart kunnen we bovendien parallel met een nieuwe Mercedes-Benz personenauto al een AMG-versie ontwikkelen.'

Tot slot nogmaals RvB-lid prof. Jurgen Hubbert: 'Mercedes-Benz geniet als 'premium-merk' van DaimlerChrysler een uitzonderlijke reputatie. Door de samenwerking met AMG kunnen we de sportief ingestelde Mercedes-rijders nog beter aanspreken. We kunnen elke klant in bijna elk type het sportieve topmodel bieden dat hij of zij wenst. De naam van Mercedes-Benz staat erachter, als zekerheid voor kwaliteit en behoud van waarde.'

Zoekwoorden:

Deel: ' Mercedes-Benz S-klasse nu ook in AMG versie '