Ingezonden persbericht

Mercy Ships helpt bij explosie in Kongo

Rotterdam, 27 maart 2012 -Mercy Ships verleent, in samenwerking met de Duitse rampenhulpverleningsorganisatie Humedica, medische hulp aan getroffenen bij een catastrofale ontploffing in Kongo. Deze ramp voltrok zich begin maart in een Afrikaans wapendepot. Er zijn meer dan 200 doden geteld, ruim 2.000 gewonden en nog eens duizenden zijn dakloos geworden.

De explosies waren zo krachtig dat de nabijgelegen gebouwen zijn ingestort en zelfs ramen zijn uitgeblazen in Kinshasa aan de overkant van de Kongo rivier. Volgens de officile cijfers was kortsluiting de oorzaak de enorme explosie.

Don Stephens, president/oprichter van Mercy Ships, was met een Zwitserse collega, Pierre Christ, enkele dagen na de ramp aanwezig voor een meeting met president Denis Sassou Nguesso. Hij zou samen met leden van het Ministerie van Volksgezondheid en andere overheidsfunctionarissen met Mercy Ships praten over een toekomstig samenwerkingsverband in het land.

"Toen ik het nieuws hoorde, belde ik Wolfgang Gross, voorzitter van Humedica en Mercy Ships Duitsland. Ik vroeg hem of Humedica direct medische hulpteams kon sturen. De Duitse overheid heeft ook bijgedragen door 50,000 te betalen voor het eerste team. Dit is een goed voorbeeld van organisatorische samenwerking op internationale schaal." zei Stephens.

Dr. Annette Frick, een Duitse anesthesiste, die als vrijwilliger meewerkt, was deel van een Humedica team van zeven ervaren artsen en chirurgen. Het team kwam enkele dagen na de explosie aan en werkt momenteel in Kongo samen met lokale hulpverleners en artsen van Medicins Sans Frontieres en het Rode Kruis. Het Europese team bracht medische voorraden mee om de eerste 3.000 patinten te behandelen.

Mercy Ships is een medische hulporganisatie die sinds 1978 kansarme mensen in de allerarmste ontwikkelingslanden voorziet van gratis medische zorg en ontwikkelingsprojecten. Dit doet Mercy Ships met behulp van de Africa Mercy, 's werelds grootste particuliere hospitaalschip. Aan boord zetten chirurgen, artsen en verpleegkundigen zich belangeloos in voor operaties. Aan wal wordt tandheelkundige hulp gegeven gecombineerd met training en onderwijs in de gezondheidszorg en landbouw. Deze werkwijze zorgt er voor dat de impact doorgaat, lang nadat de Africa Mercy is weggevaren.Mercy Ships helpt de allerarmsten ongeacht leeftijd, ras, geslacht of religie.

Deel: ' Mercy Ships helpt bij explosie in Kongo '