Microsoft begint offensief tegen illegale software met nieuwe licentie-aanpak

Schiphol-Rijk/Brussel, 9 april 1999 - Microsoft lanceert een grootschalige campagne die is bedoeld om organisaties en consumenten te helpen met het inventariseren van hun licenties voor ontwikkelingssoftware. Deze campagne is een reactie op recent onderzoek van de Business Software Alliance (BSA) waaruit bleek dat 39 procent van alle zakelijke software in Europa illegaal gekopieerd is. Microsoft vermoedt op grond van eigen onderzoek dat dit percentage nog hoger ligt bij producten die worden gebruikt door professionele ontwikkelaars. De schattingen voor deze categorie lopen uiteen van 55 tot 65 procent.

Chris Atkinson, Director van de Applications Developer Customer Unit bij Microsoft EMEA: "Microsoft neemt het bestrijden van illegale software zeer serieus. Deze kwestie heeft invloed op alle ontwikkelaars, niet alleen Microsoft, dus we hopen dat onze campagne positief ontvangen wordt. We leggen niet alleen de nadruk op illegale software, maar willen het organisaties ook eenvoudiger maken om onze software legaal te gebruiken. Zo hopen wij het gebruik van illegale software te verminderen."

Atkinson: "De consequenties voor het illegale gebruik van software zijn aanzienlijk. Gebruikers riskeren strafrechtelijke vervolging, grote boetes, of zelfs gevangenisstraf. Toch komt het regelmatig voor dat het management of de directeuren, die uiteindelijk verantwoordelijk zijn voor dit gedrag, zich niet bewust zijn van het probleem of de risico's die zijzelf en hun organisatie lopen."

Microsoft Open Licence Programme
Microsoft brengt deze kwestie onder de aandacht van de huidige, legale gebruikers en moedigt hen tevens aan om een overzicht te maken van alle Microsoft-ontwikkeltools die zij gebruiken, inclusief MSDN en Visual Studio, om vast te stellen of hun organisatie aanvullende softwarelicenties nodig heeft.

Microsoft wil het voor organisaties van iedere omvang eenvoudiger maken om licenties voor iedere afzonderlijke PC en gebruiker te verkrijgen. Daarom heeft Microsoft besloten om de drempel te verlagen voor toetreding tot het Microsoft Open Licence Programme, een programma dat kortingen oplevert bij afname van grotere volumes.
Vanaf 1 april 1999 wordt het aantal waardepunten verhoogd dat de meeste ontwikkelingstools bij aanschaf opleveren, zodat kleinere organisaties sneller in aanmerking komen voor het Open Licence Programme. Hierdoor kunnen zelfs beginnende softwarebedrijven hun licenties aanschaffen via dit programma. Het Open Licence Programme is de eenvoudigste manier voor organisaties met 2 tot 1000 PC's om licenties in grote volumes aan te schaffen. Daarnaast geeft Microsoft een korting, die kan oplopen tot 15 procent, voor extra ontwikkeltools die via het Microsoft Open Licence Programme worden aangeschaft voor 30 juni 1999.

Tevens kunnen grotere organisaties, met meer dan 1000 PC's, vanaf 1 april jongstleden MSDN kopen via hun Select-overeenkomst. Select is het licentieprogramma voor zakelijke klanten die grote volumes afnemen. Voor meer details over dit aanbod kunnen klanten contact opnemen met hun software reseller.

Volgens schattingen van de BSA kan het terugbrengen van het percentage illegale software met 27 procent meer dan 685.000 extra banen opleveren in het jaar 2001. Atkinson: "Illegale software heeft een grote economische invloed op de complete branche en leidt er toe dat softwareproducenten minder middelen overhouden om te investeren in research en development en betere technische ondersteuning."

Meer informatie over deze actie is te vinden op
www.microsoft.com/europe/devlicensing/.

Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, server-applicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Deel: ' Microsoft begint offensief tegen illegale software '