Microsoft geeft toelichting op haar Internet-strategie

Toegang tot informatie en diensten op elk moment en op elke plaats via Internet

Schiphol-Rijk/Brussel, 9 april 1999 - Tijdens een persbijeenkomst ter gelegenheid van de introductie van MSN.NL, de lokale portal site die Internet-gebruikers geheel naar eigen smaak kunnen inrichten, heeft Microsoft een toelichting gegeven op haar Internet-strategie. Uit het feit dat bij de recente reorganisatie een aparte divisie is opgericht voor Consumer & Commerce, waarin de Internet Customer Unit, het Microsoft Network (MSN) en alle initiatieven die Microsoft ontplooit op het gebied van Web-TV en E-Commerce zijn samengevoegd, blijkt de waarde die Microsoft hecht aan Internet. Deze nieuwe divisie gaat zich richten op alle Internet-technologieën en Internet-services waarvoor Microsoft oplossingen ontwikkelt.

Volgens Ruud de Jonge, verantwoordelijk voor dit gebied bij Microsoft Benelux, is dit geen uitzonderlijke situatie: "We doen dit om het belang van Internet nog meer te benadrukken. Deze strategie ligt in het verlengde van Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis'. Die visie zullen we nu ook invullen met Internet-toepassingen."

Microsoft verwacht dat naast de PC vele nieuwe oplossingen zullen doorbreken die toegang bieden tot informatie op Internet. Daarom investeert Microsoft wereldwijd drie miljard dollar per jaar in research & development om technologie te ontwikkelen die nieuwe apparatuur geschikt maakt om via Internet informatie en ontspanning aan te bieden. Dit betreft onder andere settop-boxen die Internet en televisie integreren, de Car-PC, personal companions en mobiele telefoons waarmee bijvoorbeeld e-mail opgehaald kan worden. Naast oplossingen voor deze apparaten zal Microsoft echter ook aanzienlijk blijven investeren in nieuwe technologie voor de PC. "In onze nieuwe productiviteitssoftware Office 2000 bouwen wij bijvoorbeeld de functionaliteit om via Internet of een intranet samen te werken aan documenten en bestanden," vertelt Ruud de Jonge.

"De fenomenale groei van het aantal Internet-gebruikers wereldwijd, van 3 miljoen in 1994 tot bijna 200 miljoen op dit moment, betekent dat er steeds meer massa komt om nieuwe ontwikkelingen succesvol te maken," stelt De Jonge. "In de Verenigde Staten is al bijna een op de drie mensen regelmatig online en groeit het gebruik van Internet momenteel met 40 % per jaar. In Europa is nog maar gemiddeld 5 % online, maar omdat hier dezelfde trend is te zien als in de VS, zal ook hier steeds meer draagvlak komen voor nieuwe ontwikkelingen." In 1999 zal volgens IDC in Nederland 17,2% van de huishoudens toegang hebben tot Internet.

Microsoft wil hier op inspelen door via haar lokale MSN portal site meerwaarde te bieden aan het Internet-gebruik van consumenten. "De PC-verkopen rond Kerst zijn geëxplodeerd. Deze PC's worden voornamelijk gebruikt voor Internet," aldus De Jonge. "Microsoft wil voor een zo breed mogelijk publiek relevante informatie op het Internet bieden. Als Internet-gebruikers beginnen op MSN.NL kunnen ze precies aangeven welke informatie ze zelf interessant vinden. Eenvoud in gebruik staat voorop. Onze nieuwe Internet-browser Internet Explorer 5 hebben we daarom niet zozeer gericht op nieuwe functionaliteit, maar op het vereenvoudigen van Internet-gebruik. Een belangrijk onderdeel van onze nieuwe portal site is de koppeling met Hotmail, de gratis e-mail dienst van Microsoft. Hotmail is in korte tijd zeer populair geworden in Nederland."

Microsoft richt zich overigens niet meer alleen op het leveren van technologie. "We willen niet zelf de rol spelen van informatieaanbieder, maar wel het gebruik van Internet-technologie stimuleren door het samenbrengen van interessante informatie en diensten toegesneden op de persoonlijke wensen van gebruikers. Bijvoorbeeld door lokale oplossingen te bieden aan Internet-gebruikers, die steeds meer gebruik zullen maken van nieuwe mogelijkheden zoals het kopen via Internet, het ophalen van e-mail en bestanden uitwisselen via het netwerk op kantoor, of het telefoneren via Internet. Door het groeiende gebruik van Internet in het dagelijks leven ontstaat een levensstijl die wij de 'web lifestyle' hebben genoemd en waar wij op inspelen," vervolgt De Jonge.

Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, server-applicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Deel: ' Microsoft geeft toelichting op Internet-strategie '