Microsoft introduceert 's werelds snelste browser

Internet Explorer 5 bespaart tijd met de snelste, eenvoudigste en meest flexibele web-functies

Schiphol-Rijk/Brussel, 18 maart 1999 - Microsoft heeft vandaag Internet Explorer 5 geïntroduceerd, de nieuwe browser die sneller werkt en gebruikers tijd bespaart. Internet Explorer 5 is wereldwijd direct beschikbaar. Bill Gates, chairman en CEO van Microsoft, presenteerde Internet Explorer 5 op de Microsoft-campus in Redmond als een kernpunt van de Internet-gerelateerde innovaties in het Windows-besturingssysteem. Internet Explorer 5 biedt aanzienlijke verbeteringen op het gebied van browse-snelheid, gebruiksvriendelijkheid en flexibiliteit, waardoor gebruikers nog meer uit het Internet kunnen halen. Internet Explorer 5 is per direct beschikbaar op de web site van Microsoft, op: https://www.microsoft.com/windows/ie/.

"Met Internet Explorer 5 kunnen mensen meer uit Internet halen dan ooit tevoren," aldus Bill Gates, chairman en CEO van Microsoft. "IE5 maakt het gemakkelijker om je een 'Web Lifestyle' eigen te maken, door het browsen drastisch te vereenvoudigen en te versnellen. Gebruikers hebben nu snelle en gemakkelijke toegang tot alles wat Internet te bieden heeft, van informatie en e-commerce tot en met communicatie."

Tijdens de presentatie van Internet Explorer 5 zette Gates Microsoft's visie uiteen van de 'Web Lifestyle', een levensstijl waarbinnen het Internet de wijze waarop mensen leren, ontspannen, samenwerken en communiceren, verbetert en vernieuwt. Behalve Internet Explorer 5 introduceerde hij tevens een aantal andere aanvullingen voor Windows die binnenkort zullen verschijnen, zoals Internet Connection Sharing. Deze technologie is een belangrijke mijlpaal op weg naar de volledige realisatie van een Web Lifestyle voor consumenten. Met Internet Connection Sharing kunnen meerdere gebruikers via een netwerk tegelijkertijd en veilig werken op het web, over één gezamenlijke Internet-verbinding. Internet Explorer 5 en Internet Connection Sharing vormen de kern van Windows 98 Second Edition, een update voor Windows 98 die consumenten in staat zal stellen om nog gemakkelijker gebruik te maken van de mogelijkheden die het web biedt. Windows 98 Second Edition zal deze zomer beschikbaar komen.

Internet Explorer 5 werkt sneller
Microsoft heeft Internet Explorer 5 ontworpen om gebruikers tijd te besparen door veel voorkomende taken te vereenvoudigen en te automatiseren. Het is tevens de meest uitgebreide en snelste browser van dit moment. Gebruikers zullen met Internet Explorer 5 een prestatieverbetering merken van maximaal
60 procent ten opzichte van Netscape Communicator 4.5, terwijl de nieuwe versie 39 procent sneller opstart. Door de implementatie van Microsoft's IntelliSense-technologie en een open platform voor klanten en ontwikkelaars, kunnen gebruikers van Internet Explorer 5 veel gemakkelijker, flexibeler en sneller met het web te werken.

* IntelliSense voor het web - Internet Explorer 5 vereenvoudigt en automatiseert een aantal complexe browse-handelingen, zodat gebruikers minder lang bezig zijn met het uitvoeren van deze handelingen en meer tijd kunnen besteden op het web. De Search Assistant maakt bijvoorbeeld gebruik van verschillende zoeksystemen om snel en automatisch geoptimaliseerde zoekopdrachten uit te voeren, naar web sites, bedrijven, adressen of iets anders. Dankzij de nieuwe AutoSearch-functie kunnen gebruikers, in plaats van complexe URLs, normale zinnen intypen in de Address Bar. Internet Explorer 5 zoekt daarop automatisch de bijbehorende web site op. Daarnaast zijn veel gebruikte browser-functies, zoals het toevoegen en organiseren van Favorieten, AutoComplete en het bekijken van de History, verbeterd om ze nog gemakkelijker te maken in het gebruik.

* Meer flexibiliteit - Internet Explorer 5 kan volledig worden aangepast aan de wijze waarop een gebruiker wil werken met het web, dankzij minimale browser-installatie van slechts 6,5 MB waaraan via Automatic Install extra functies kunnen worden toegevoegd. De Windows Synchronisation Manager helpt gebruikers om informatie van het web op te halen, zodat ze het later offline kunnen lezen. Het is tevens mogelijk om zelf aan te geven welke e-mail applicatie gebruikt moet worden, zodat deze vanuit de browser kan worden gestart, bijvoorbeeld voor de op het web gebaseerde gratis MSN Hotmail e-mail dienst. Ontwikkelaars kunnen Internet Explorer 5 uitbreiden door middel van de Web Accessories: eenvoudig te downloaden componenten die nieuwe functies aan de browser toevoegen zoals speciale navigatiebalken.
* De snelste en meest stabiele browser - Van het opstarten tot het weergeven van informatie inclusief de snelheid waarop de browser regaeert, biedt Internet Explorer 5 de snelste web-ervaring van dit moment. Niet alleen start de nieuwe versie 39 procent sneller op dan Netscape Communicator 4.5 en is het 60 procent sneller, Internet Explorer 5 is tevens
20 tot 25 procent sneller dan Internet Explorer 4.01 op een aantal belangrijke punten, zoals het bufferen, bewerken, bekijken en aanbieden van Microsoft Office-documenten. Internet Explorer 5 is tevens vier maal zo stabiel als Netscape Communicator 4.5.

Microsoft heeft tevens de Windows Radio Bar geïntroduceerd, een nieuw onderdeel van Internet Explorer 5 waarmee gebruikers op eenvoudige wijze kunnen afstemmen op Internet-radiostations over de hele wereld. Met één muisklik kunnen gebruikers direct via hun browser luisteren naar dergelijke 'streaming' radiouitzendingen, terwijl ze tegelijkertijd door kunnen gaan met surfen op het web. Meer dan 250 aanbieders van Internet-radio over de hele wereld kunnen op deze wijze door gebruikers van Internet Explorer 5 beluisterd worden. 2 Belgische zenders zenden nu al uit, 7 Nederlandse hebben aangekondigd dit binnenkort te gaan doen.

Internet Explorer 5 voor zakelijke omgevingen
Internet Explorer 5 is tevens de beste browser voor zakelijke omgevingen, die helpt de productiviteit te verhogen en de 'cost of ownership' te verlagen. Organisaties zijn reeds bezig om Internet Explorer 5 in te voeren, om zo snel mogelijk te kunnen profiteren van de hoge mate van gebruiksgemak en stabiliteit, de krachtige implementatie- en beheersgereedschappen en de uitgebreide ondersteuning van intranet-applicaties. Toonaangevende ondernemingen in uiteenlopende marktsegmenten, van farmaceutische bedrijven tot en met financiële instellingen, bouwen intranet-applicaties op basis van Internet Explorer 5 technologieën, zoals Dynamic HTML en XML. Met behulp van de Internet Explorer Administration Kit kunnen organisaties Internet Explorer 5 gemakkelijk aanpassen en via het intranet distribueren. Inmiddels is Internet Explorer 5 reeds op meer dan 350.000 desktops geïmplementeerd.

Internet Explorer 5 biedt ontwikkelaars een bedrijfszeker en flexibel platform voor het inbouwen van webfunctionaliteit in hun applicaties. Het is de derde generatie van Microsofts op componenten gebaseerde architectuur. Microsoft heeft deze architectuur ontwikkeld om ontwikkelaars in staat te stellen naadloos webtechnologie in hun software te integreren, zonder dat zij deze functionaliteit zelf hoeven te ontwikkelen. Onlangs maakte Microsoft bekend dat meer dan tweeduizend onafhankelijke softwareontwikkelaars Internet Explorer hebben gekozen om hun klanten webfunctionaliteit te bieden.

Beschikbaarheid en ondersteuning
Internet Explorer 5 kan gratis worden opgehaald op de web site van Microsoft: https://www.microsoft.com/windows/ie/. In een gerelateerde aankondiging heeft een ongekend groot aantal portal-leveranciers, Internet-aanbieders en PC-leveranciers bekend gemaakt dat zij Internet Explorer 5 aan hun klanten zullen aanbieden. Microsoft zal Internet Explorer
5 tegelijkertijd introduceren voor Windows 98, Windows 95, Windows NT 3.51, Windows NT 4.0, Windows 3.1, Sun-Solaris en HP-UX. Internet Explorer 5 zal tevens de komende weken internationaal verschijnen in meer dan 26 talen.

Gebruikers die Internet Explorer 5 downloaden van Microsoft kunnen ongelimiteerd online ondersteuning krijgen via:
https://www.microsoft.com/support/. Tevens hebben zij gedurende een periode van 90 dagen recht op kosteloze telefonische ondersteuning. Wel adviseert Microsoft om eerst contact op te nemen met de Internet service provider.

Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, server-applicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Deel: ' Microsoft introduceert Internet Explorer 5 '