Microsoft introduceert Windows Media Player voor handpalm- en Pocket PC's

Windows Media beschikbaar op populaire portable PC's van Casio, Hewlett-Packard en Compaq

Schiphol-Rijk/Brussel, 27 januari 2000 - Microsoft heeft tijdens de Consumer Electronics Show (CES) Windows Media Player voor handpalm- en Pocket PC's geïntroduceerd, waarmee consumenten overal en altijd hun favoriete muziek kunnen beluisteren. Microsoft Windows Media Player voor handpalm-PC's zal naar verwachting in februari 2000 leverbaar zijn op de Casio E-100 en E-105, de Compaq 1530 en 2130, en de Hewlett-Packard 430SE en 320 handpalm-PC's. De player ondersteunt de geluidsformaten Windows Media en MP3.

Met de Windows Media Player voor handpalm-PC's kunnen gebruikers muziek beluisteren in Windows Media-formaat vanuit hun persoonlijke digitale muziekverzameling -gecreëerd met jukebox-software-, of gedownload van Internet. Windows Media Player ondersteunt tevens Microsoft's Digital Rights Management (DRM) -technologie, met toegang tot tegen illegaal kopiëren beveiligde muziek van bekende labels, waaronder Sony, EMI, BMG en Warner Music. Dankzij Windows Media DRM kunnen deze muzieklabels de auteursrechten en belangen van artiesten beschermen en op deze wijze een bredere muziekselectie via Internet toegankelijk maken voor consumenten.

"Casio, HP en Compaq zijn de meest vooraanstaande leveranciers in de markt voor handpalm-PC's en zij breiden het bereik van het Windows Media-formaat uit tot buiten de traditionele desktop computer," zegt Erik Huggers, Europees business development manager Windows Media Technologies van de Microsoft Digital Media Division. "De beschikbaarheid van digitale audio in een hoge kwaliteit op deze nieuwe, draagbare consumentenapparaten onderstreept de mogelijkheden van de draagbare technologieën die momenteel reeds beschikbaar zijn. Het is tevens de basis voor een reeks van totaal nieuwe producten die al snel zullen verschijnen."

De Windows Media Player voor handpalm-PC's beschikt over dezelfde ondersteuning voor het Windows Media-formaat dat geboden wordt door bekende consumentenproducten, waaronder Thomson-RCA LYREA, Creative Labs' Nomad II, De Rio-apparaten van Diamond Multimedia Systems en de Sony VAIO Music Clip (MC-P10). De Windows Media Player wordt tevens ondersteund door vooraanstaande chip-producenten, waarmee kwalitatief hoogwaardige audio beschikbaar komt op de Maverick-reeks van Internet-audiochips van Cirrus Logic en de programmeerbare digital signal processors van Texas Instruments.

Windows Media beschikbaar op de Pocket PC

Windows Media Player zal tevens standaard deel uitmaken van de volgende generatie handpalm-PC's, de 'Pocket PC'. Pocket PC's zullen naar verwachting in de eerste helft van 2000 beschikbaar komen en zijn Personal Digital Assistants (PDAs) die gebaseerd zijn op een nieuwe generatie Windows-software. Hiermee kunnen gebruikers het beste van de PC nu in hun binnenzak meenemen, zodat zij ook onderweg de vrijheid hebben om hun werk en leven beter te organiseren.

Over WindowsMedia.com

WindowsMedia.com, deel van het MSN-netwerk van Internetdiensten, is een van de snelst groeiende grote audio- en videogidsen op Internet. WindowsMedia.com biedt toegang tot gelokaliseerde audio en video-informatie wereldwijd, inclusief grote muziek- en video-evenementen en amusement van meer dan 1000 content-providers.

Over Windows Media

Windows Media is het vooraanstaande digitale media-platform, waarmee consumenten, content-leveranciers, solution providers, software-ontwikkelaars en ondernemingen de beschikking krijgen over kwalitatief hoogwaardige audio en video. Windows Media 4, dat bestaat uit onder andere Windows Media Player, Windows Media Services, Windows Media Tools en Windows Media SDK, kan gratis worden opgehaald van www.microsoft.com/windows/windowsmedia/. De Windows Media Player is de snelst in populariteit groeiende media player. Tot op heden is de gratis Windows Media Player ruim 50 miljoen maal gedownload. Iedere seconde komt hier een bij.

Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is marktleider op het gebied van software voor privé- en zakelijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks producten en diensten die ontwikkeld zijn om mensen een plezieriger en gemakkelijker gebruik van de computer te laten maken, ongeacht waar, wanneer en hoe zij dat willen.

Voor informatie (eindgebruikers)

Microsoft Information Center (Nederland), tel. +31 (0)20 5001005 Microsoft Information Center (België), telefoon +32 (0)2 5033113

Voor informatie (redacties)

Microsoft B.V. (Nederland) Michiel Gosens, Press & Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 5001274 Microsoft BVBA (België) Els Stevens, Public Relations Manager, telefoon: +32 (0)2 7043322

© 2000 Microsoft Corporation. All rights reserved. Terms of Use.

Deel: ' Microsoft introduceert Media Player voor Pocket PC's '