Microsoft introduceert Universal Plug and Play-initiatief waarmee consumenten meer uit hun huishoudelijke en elektronische apparaten kunnen halen

Intel, Hewlett-Packard, Compaq en 25 andere bedrijven kondigen hun ondersteuning aan voor Universal Plug and Play

Schiphol-Rijk/Brussel, 12 januari 1999 - Microsoft heeft tijdens de Consumer Electronics Show (CES) Universal Plug and Play (UPnP) aangekondigd. UPnP betreft de volgende fase van het Plug and Play-initiatief dat Microsoft in
1992 heeft geïntroduceerd en een brede inspanning vanuit de industrie op gang heeft gebracht om een verzameling gemeenschappelijke interfaces te definiëren voor apparaten en hun diensten. UPnP moet het mogelijk maken dat gebruikers een uiteenlopende reeks van consumentenapparatuur en PC's gemakkelijk met elkaar kunnen verbinden en dat deze elkaars mogelijkheden kunnen benutten. UPnP-Apparaten zullen elkaar automatisch herkennen wanneer ze op het netwerk worden aangesloten. Andere apparaten en mensen kunnen deze vervolgens gemakkelijk gebruiken, zonder ingewikkelde installatie- of configuratieprocedures. UPnP is een belangrijk element binnen Microsoft's visie op het bevorderen van gestandaardiseerde en daardoor eenvoudig bruikbare netwerken, waarin gemakkelijk te configureren apparaten, netwerkrandapparatuur en PC's en de diensten die zij bieden, in huis en binnen bedrijven gelijkwaardige componenten worden.

"Naarmate consumentenelektronica en huishoudelijke apparaten intelligenter worden en het verschil tussen deze apparaten en computerapparatuur steeds meer vervaagt, zal hun waarde voor de consument in steeds sterkere mate worden bepaald door het vermogen om met andere intelligente apparaten te communiceren," vertelt Craig Mundie, senior vice president, consumer strategy bij Microsoft. "Omdat het initiatief berust op bestaande standaarden, is het voor de producenten relatief eenvoudig om UPnP te implementeren. Dit betekent een snelle en gemakkelijke overgang voor de consument, waardoor zij kunnen profiteren van de nieuwe mogelijkheden die een thuisnetwerk biedt."

Brede ondersteuning vanuit de industrie
Een groot aantal bedrijven heeft inmiddels ondersteuning aangekondigd voor UPnP, waardoor snel een nieuwe generatie zal ontstaan van UPnP-consumentenapparaten. Naarmate het aantal apparaten in huis dat op een netwerk is aangesloten toeneemt, zal de mogelijkheid om informatie op nieuwe manieren te gebruiken en te combineren leiden tot nieuwe toepassingsmogelijkheden. Onder de bedrijven die Microsoft's inspanningen op dit gebied ondersteunen, bevinden zich: Intel, Hewlett-Packard, Compaq, Dell Computer, Cisco Systems, Eastman Kodak, Samsung Electronics, Toshiba, Lucent Technologies, Axis Communications, National Semiconductor, 3Com, ATI Technologies, Diamond Multimedia Systems, Conexant Systems, Texas Instruments, Advanced Micro Devices (AMD), Lexmark International, ShareWave, NEC, Honeywell, Proxim, Intellon, Echelon, Fujitsu, SHARP, Hitachi en AT&T.

Pragmatische benadering van netwerken
De wijze waarop UPnP is ontwikkeld zal het aansluiten van meerdere apparaten in huis gemakkelijker maken. Er wordt gebruik gemaakt van de huidige standaarden en technieken, zonder de noodzaak om de bestaande infrastructuur van stuurprogramma's te vervangen. Ook is het niet nodig om één specifieke netwerkbekabeling te gebruiken. Zo is UPnP:

* Op standaarden gebaseerd - UPnP is ontwikkeld binnen de context van bestaande standaarden. De individuele implementaties voor specifieke netwerken en connecties bouwen voort op reeds bestaande en geaccepteerde standaarden. UPnP zal in gemeenschappelijk interfaces voorzien voor het aansturen van apparaten en diensten.

* Onafhankelijk van de gebruikte netwerkbekabeling - De UPnP-software werkt onafhankelijk van de fysieke netwerkbekabeling zodat het compatibel is met alle bestaande netwerktypen, waaronder standaard 10Base-T Ethernet en nieuwe netwerktechnologieën die geen kostbare bekabeling vereisen. Onder deze nieuwe netwerktechnologieën bevinden zich de Home Phoneline Association (HomePNA) -standaard voor datanetwerken over standaard telefoondraden, HomeRF voor draadloze netwerken en technieken die werken over het lichtnet.
* Apparaatonafhankelijk - UPnP kan met ieder apparaat werken, waaronder PC's, nieuwe, intelligente huishoudelijke apparaten en consumentenelektronica, op het netwerk aangesloten randapparaten en op het web gebaseerde diensten. Daarbij is er geen speciale server noodzakelijk voor het beheer van al deze apparaten.

Door gebruik te maken van bestaande standaarden, kan UPnP-functionaliteit worden geïmplementeerd met slechts een zeer beperkt gebruik van systeembronnen. Ook beslaat het slechts zeer weinig fysieke ruimte. Microsoft zal in 1999 een op TCP/IP-gebaseerde implementatie van Universal Plug and Play introduceren.

Meer informatie over Home Networking en het Universal Plug and Play-initiatief is te vinden op de web site van Microsoft, op: http://www.microsoft.com/homenet/.

Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, server-applicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Deel: ' Microsoft krijgt ondersteuning voor Universal Plug and Play '