Microsoft lanceert MSN Messenger Service

MSN Messenger Service beschikbaar voor snelle en rechtstreekse online communicatie; naadloze integratie met MSN Hotmail, Netmeeting, Outlook Express en Internet Explorer 5

Schiphol-Rijk/Brussel, 23 juli 1999 - Microsoft lanceert de MSN Messenger Service, een rechtstreekse en gratis berichtendienst die gebruikers waarschuwt dat hun vrienden online zijn en hen in staat stelt om snel berichten en e-mail uit te wisselen. Gebruikers van de MSN Messenger Service kunnen online berichten uitwisselen met meer mensen dan via enige andere berichtendienst en is naadloos geïntegreerd met populaire andere Microsoft communicatietools, zoals MSN Hotmail en Outlook Express. Daarnaast is de MSN Messenger Service de eerste rechtstreekse berichtendienst waarmee berichten kunnen worden uitgewisseld met gebruikers van de Instant Messenger van America Online. De MSN Messenger Service client is te downloaden op https://messenger.msn.com.

Volgens Brad Chase, vice president voor de Consumer and Commerce Group bij Microsoft, blijft communicatie de basis van Internet. "En een rechtstreekse berichtendienst, zoals MSN Messenger Service, wordt voor een steeds grotere groep een gangbare manier om efficiënt online te communiceren met zoveel mogelijk mensen."

Interoperabiliteit
Met MSN Messenger Service kunnen gebruikers rechtstreeks communiceren met gebruikers van MSN Hotmail, wereldwijd de grootste gratis e-maildienst op Internet, en met gebruikers van de Instant Messenger van America Online (AOL). Gebruikers van de MSN Messenger Service en van de Instant Messenger van AOL kunnen snel zoeken naar leden binnen beide berichtendiensten en deze toevoegen aan hun adreslijsten. Een helpprogramma begeleidt gebruikers door dit proces.

"Als gebruikers verwachten dat ze elkaar met verschillende telefoons kunnen bellen, is het ook logisch dat verschillende rechtstreekse berichtendiensten met elkaar kunnen communiceren," zegt Chase. "MSN is de eerste grote portal-site die de interoperabiliteit biedt waar gebruikers om vragen."

Naast Microsoft heeft een groot aantal toonaangevende Internet-bedrijven die rechtstreekse berichtendiensten leveren, aangekondigd dat zij standaard oplossingen voor rechtstreekse communicatie en aanwezigheidsprotocollen zullen blijven ondersteunen. Hierdoor kunnen gebruikers via verschillende directe berichtendiensten met elkaar communiceren. Microsoft heeft bekend gemaakt dat zij branchestandaarden voor directe berichtendiensten in toekomstige versies van MSN Messenger Service waarborgt.

MSN Messenger Service is nauw geïntegreerd met communicatietools van Microsoft, zodat Internet-gebruikers de meest complete communicatieoplossing kunnen gebruiken die momenteel beschikbaar is. De MSN Messenger Service is onder meer geïntegreerd met de volgende toepassingen:

* Microsoft Internet Explorer 5 - deze browser biedt toegang tot de MSN Messenger Service met een muisklik;

* Outlook Express 5 - wie de e-mail client van Microsoft Outlook Express 5 gebruikt, kan deze uitrusten als centraal punt voor alle online communicatie. Gebruikers van Outlook Express kunnen dan in een oogopslag vanuit hetzelfde scherm de online status van hun vrienden zien, hun eigen e-mail bekijken en rechtstreeks communiceren en e-mailen met mensen op hun adreslijst;

* MSN Hotmail - gebruikers van MSN Hotmail kunnen hun aanmeldnaam en wachtwoord ook gebruiken voor de MSN Messenger Service. MSN Messenger Service waarschuwt gebruikers dat ze nieuwe Hotmail e-mail hebben ontvangen en biedt eenvoudige toegang tot hun Hotmail-inbox;
* NetMeeting - MSN Messenger Service-gebruikers kunnen online, met beeld en geluid, een conferencegesprek houden.

MSN Messenger Service is eenvoudig te installeren en te gebruiken. Omdat MSN Messenger Service slechts 320 KB groot is, kunnen gebruikers de software binnen drie minuten downloaden (met een 28,8 Kbps modem) en installeren. MSN messenger Service draait op de achtergrond en waarschuwt gebruikers direct wanneer een van hun vrienden online gaat, een bericht of een e-mail stuurt. MSN Messenger Service vertelt gebruikers meer over de online status van hun vrienden dan andere rechtstreekse berichtendiensten. Ze kunnen hun eigen online status specificeren in diverse soorten beschikbaarheid. Een voorbeeld daarvan is een automatische afwezigheids-melding, die gebaseerd kan worden op een vastgestelde periode, waarin zij hun computer niet meer gebruiken.

MSN Messenger Service biedt gebruikers uitgebreide privacyopties, die ze in staat stellen om volledig te controleren wie hen online kan zien en wie rechtstreeks met hen kan communiceren. Een gebruiker kan met een muisklik de communicatie blokkeren die afkomstig is van een ander. De instelling 'onzichtbaar' maakt het gebruikers mogelijk om voor andere gebruikers offline te lijken, terwijl ze toch online zijn.

Beschikbaarheid
De MSN Messenger Service client is met onmiddellijke ingang gratis te downloaden op https://messenger.msn.com/ in het Engels, Frans, Duits en Japans.

Over MSN en MSN.NL
MSN is een netwerk met Internet-diensten van Microsoft dat mensen helpt om het web te gebruiken op een wijze die zij belangrijk vinden. MSN.COM, het overkoepelende netwerk met MSN-diensten, is te vinden op https://msn.com. MSN.NL (https://www.msn.nl), de Nederlandse versie van MSN.COM, bevat nieuws, diensten en amusement in de Nederlandse taal en biedt bezoekers de mogelijkheid hun persoonlijke voorkeuren in te stellen. Microsoft heeft een groot aantal Internet-diensten verzameld op deze site. Gebruikers kunnen met deze diensten, onder meer via de gratis e-mail voorziening Hotmail, contact houden met vrienden, collega's en familie. Op MSN.NL kunnen de bezoekers informatie volledig naar eigen wens organiseren om optimaal gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden die Internet biedt. Zij hebben met een muisklik toegang tot een zoekmachine, algemeen nieuws, financieel nieuws, sportnieuws, nieuws over computers en Internet, gezondheidsinformatie, een lokaal weerbericht en amusement.

Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, server-applicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Deel: ' Microsoft lanceert Messenger Service a la ICQ '