Microsoft lanceert nieuwe generatie van de MSN Messenger Service

Gestandaardiseerde communicatie op ieder moment, vanaf elke locatie en met ieder apparaat dat toegang biedt tot Internet

Schiphol-Rijk/Brussel,10 september 1999 - Microsoft gaat de MSN Messenger Service uitbreiden. Een groeiend aantal mensen maakt gebruik van de nieuwe MSN Messenger, een rechtstreekse en gratis berichtendienst die gebruikers waarschuwt dat hun vrienden online zijn en hen in staat stelt om snel berichten en e-mail uit te wisselen. Microsoft introduceert een nauwe integratie met de andere mobiele diensten van het Microft Network (MSN), zoals een versie voor het Windows CE-platform, Web TV en het Macintosh-platform. Met deze aankondiging onderstreept Microsoft haar streven om consumenten via MSN op ieder moment en vanaf elke plaats toegang te geven tot alle informatie op Internet.

"MSN Messenger is een belangrijk deel van onze integrale communicatieoplossing," zegt Yusuf Mehdi, director of marketing Consumer and Commerce Group bij Microsoft. "Wij willen het voor consumenten eenvoudiger maken om te communiceren met behulp van hun favoriete MSN-tools via het Internet, met draadloze apparatuur en over de grenzen van alle platformen heen."

Microsoft onderstreept dit streven door mobiele diensten te integreren in haar MSN Messenger, zodat gebruikers directe boodschappen op hun mobiele telefoons kunnen ontvangen. MSN speelt een voortrekkersrol op dit gebied omdat ze als eerste belangrijke portal-website deze draadloze informatiediensten aanbiedt. Microsoft is tevens van plan om MSN Messenger voor Web TV te introduceren, zodat nog meer mensen toegang krijgen tot directe berichtendiensten om online te communiceren met vrienden en familie.

Om de platformonafhankelijkheid te vergroten is de nieuwe MSN Messenger Service vanaf volgende week beschikbaar voor de Macintosh op http://messenger.msn.com. Met MSN Messenger kunnen Macintosh-gebruikers zien of hun vrienden online zijn en kunnen zij real-time gesprekken voeren en mededelingen krijgen dat er e?mail is gearriveerd in hun Hotmail-inbox.

"Direct berichtenverkeer kan de ruggengraat worden voor nieuwe communicatiediensten op een brede reeks van platformen," zegt Matt Cain van de Meta Group. "Microsofts inspanningen om MSN Messenger Service platformonafhankelijk te maken, zodat hij toegankelijk is voor een groot aantal mensen, betekent een aanzienlijke vooruitgang voor de consument."

Microsoft blijft tevens de activiteiten steunen van de Internet Engineering Task Force (IETF) en andere partijen in de branche die bezig zijn met de ontwikkeling en acceptatie van een standaard voor direct berichtenverkeer. Microsoft geeft prioriteit aan de mogelijkheid om vrij en open te communiceren via Internet, onafhankelijk van de dienst voor rechtstreeks berichtenverkeer die consumenten gebruiken. Omdat er nog geen branchestandaard beschikbaar is, heeft Microsoft eerder plannen aangekondigd het MSN Messenger-protocol te publiceren om interoperabiliteit mogelijk te maken totdat er een standaard is gevestigd. Dit protocol is beschikbaar op http://www.ietf.org/internet-drafts/draft-movva-msn-messenger-protocol-00.tx t. Microsoft is van plan de onlangs vastgestelde IETF-bijeenkomst op 7 en 8 oktober in San Francisco bij te wonen om de technische specificaties en standaard protocolontwikkeling te bespreken en te evalueren.

Rechtstreeks berichtenverkeer is een van de snelst groeiende communicatiediensten op Internet en groeit sneller dan het gemiddelde Internet-gebruik. Microsoft en andere partijen in de branche geloven dat rechtstreeks berichtenverkeer een belangrijke nieuwe vorm van communicatie wordt, die de mogelijkheid biedt real-time contact te onderhouden met mensen onafhankelijk van de plek waar zij zich bevinden. Om direct berichtenverkeer breed beschikbaar te maken, moeten alle diensten standaardprotocollen gebruiken, zodat mensen eenvoudig met elkaar kunnen communiceren, zoals ze dat nu al doen via telefoon of e-mail.

Over MSN en MSN.NL
MSN is een netwerk met Internet-diensten van Microsoft dat mensen helpt om het web te gebruiken op een wijze die zij belangrijk vinden. MSN.COM, het overkoepelende netwerk met MSN-diensten, is te vinden op http://msn.com. MSN.NL (http://www.msn.nl). De Nederlandse versie van MSN.COM, bevat nieuws, diensten en amusement in de Nederlandse taal en biedt bezoekers de mogelijkheid hun persoonlijke voorkeuren in te stellen. Microsoft heeft een groot aantal Internet-diensten verzameld op deze site. Gebruikers kunnen met deze diensten, onder meer via de gratis e-mail-voorziening Hotmail, contact houden met vrienden, collega's en familie. Op MSN.NL kunnen de bezoekers informatie volledig naar eigen wens organiseren om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden die Internet biedt. Zij hebben met een muisklik toegang tot een zoekmachine, algemeen nieuws, financieel nieuws, sportnieuws, nieuws over computers en Internet, gezondheid, een lokaal weerbericht en amusement.

Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, server-applicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Deel: ' Microsoft lanceert nieuwe generatie MSN Messenger Service '