Microsoft neemt ontwikkelaar van meta-directory oplossingen over

Technologieën van ZOOMIT leiden tot nieuwe Active Directory-oplossingen voor ondernemingsbreed identiteitsbeheer

Schiphol-Rijk/Brussel, 8 juli 1999 - Microsoft heeft de onderneming ZOOMIT Corp. overgenomen, een toonaangevend leverancier van meta-directory producten. Microsoft zal de technologieën van ZOOMIT integreren met de Microsoft Active Directory services van het besturingssysteem Windows 2000 Server. Met de technologieën van ZOOMIT kunnen klanten vanuit de Active Directory identiteitsgegevens beheren, zoals accountinformatie, wachtwoorden, configuraties en toegangsrechten die zijn opgeslagen in de waaier van aanwezige heterogene directory services. Microsoft zal in Active Directory tevens ondersteuning bieden aan applicaties en netwerkdiensten die identiteitsgegevens op andere plaatsen opslaan dan in directories.

Volgens toonaangevende industrieanalisten bewaart de gemiddelde organisatie de identiteitsgegevens op meer dan 100 verschillende plaatsen, waaronder directory services, e-mail adressenlijsten en applicatie-databases. Meta-directory technologieën kunnen gegevens in directory services beheren, maar vereisen speciale aanpassingen voor het beheer van identiteitsgegevens die in andere applicaties en netwerkservices zijn opgeslagen. Door de technologieën van ZOOMIT uit te breiden met ondersteuning voor andere vormen van identiteitsgegevens, voorziet Microsoft klanten van een geïntegreerde, gemakkelijk te gebruiken oplossing voor het ondernemingsbrede identiteitsbeheer.

"De meta-directory technologie speelt een belangrijke rol bij het creëren van een ondernemingsbrede, geïntegreerde directory-infrastructuur," zegt Jamie Lewis, president van The Burton Group. "Door de meta-directory technologie van ZOOMIT te integreren met Active Directory, creëert Microsoft een complete oplossing voor ondernemingsbreed beheer van identiteitsinformatie."

Identiteitsbeheer vormt een aanzienlijke kostenpost voor organisaties die kiezen voor een enkelvoudige login, een algemene adressenlijst en 'hire/fire' oplossingen. Wanneer een onderneming bijvoorbeeld een nieuwe medewerker aanneemt, moeten systeembeheerders computer en e-mail-accounts creëren, toegangsrechten definiëren en applicaties configureren voordat deze nieuwe medewerker aan de slag kan. Wanneer een medewerker de onderneming verlaat, moet het omgekeerde gebeuren. Met behulp van de technologieën van ZOOMIT worden de aanpassingen die de beheerders maken in de Active Directory automatisch doorgevoerd in de directories, applicaties en services die beïnvloed worden door deze veranderingen. Op deze wijze kunnen de kosten die gepaard gaan met identiteitsbeheer worden verlaagd en kunnen veranderingen sneller worden doorgevoerd.
Beschikbaarheid
Active Directory is een integraal onderdeel van Windows 2000 Server, die Microsoft later dit jaar verwacht te kunnen leveren. Microsoft verwacht op ZOOMIT-technologieën gebaseerde oplossingen voor ondernemingsbreed identiteitsbeheer in 2000 te kunnen leveren.

Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, server-applicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Deel: ' Microsoft neemt ZOOMIT over '