Microsoft annonceert nieuwe licentiemogelijkheden voor Windows NT Server 4.0, Terminal Server Edition

Terminal Server wint aan populariteit onder zakelijke gebruikers, OEM's en channel-partners

Schiphol-Rijk/Brussel, 28 januari 1999 - Microsoft maakt bekend dat er nieuwe licentiemogelijkheden en nieuwe detailhandelsverpakkingen voor Microsoft Windows NT Server 4.0 Terminal Server Edition beschikbaar komen. Door deze nieuwe licentie-opties kunnen klanten de Terminal Server Edition eenvoudiger en economischer in gebruik nemen. Terminal Server Edition is ontwikkeld om op een server Windows-applicaties te draaien en deze vanaf een desktop te gebruiken. Hierdoor kan de Total Cost of Ownership worden teruggebracht en worden volstaan met een minder zware computer op de desktop.

Sinds de introductie in juni 1998 is Terminal Server Edition bijzonder goed ontvangen. Niettemin bleek uit feedback van klanten en het dealerkanaal dat in sommige gevallen de licentiestructuur van Terminal Server te gecompliceerd was. Als resultaat van deze feedback heeft Microsoft een nieuwe Terminal Server Client Access License (CAL) geïntroduceerd, die niet langer vereist dat klanten over een licentie voor Windows NT Workstation beschikken. Daarnaast heeft Microsoft de detailhandelsverpakkingen van Terminal Server Edition aangepast. Deze omvatten - naast Terminal Server - nu ook de Terminal Server CAL's, waardoor het voor klanten eenvoudiger is om een volledige oplossing voor vijf, tien of vijfentwintig gebruikers aan te schaffen. Tot slot heeft Microsoft de nieuwe Internet Connector als een add-on voor Terminal Server ontwikkeld, waarmee Windows-toepassingen via het Internet beschikbaar gesteld kunnen worden.

"We zijn verheugd over de goede acceptatie van Terminal Server Edition. Het toont aan dat klanten het gebruik van Windows-technologie uitbreiden naar nieuwe gebruikers en applicaties," zegt Fred Verboon, Product Manager voor Windows NT Server 4.0, Terminal Server Edition bij Microsoft. "Met de nieuwe licentie-opties voor Terminal Server Edition reageren we op de vraag van klanten naar meer flexibiliteit en een economischer manier om licenties voor Terminal Server aan te schaffen."

Over Windows NT Server 4.0 Terminal Server Edition Terminal Server Edition werd in mei 1997 geannonceerd en is het resultaat van een gezamenlijke ontwikkelinspanning van Microsoft en Citrix Systems. Deze oplossing geeft klanten de mogelijkheid om meerdere, gelijktijdige client-sessies op Windows NT Server 4.0 en op toekomstige versies van Windows te draaien. Door deze thin-client oplossing, waarbij toepassingen op de server worden ge-execute en de Grafische User Interface op een client-machine op afstand worden getoond, stelt Terminal Server Edition een hele nieuwe groep gebruikers in staat om te profiteren van het grote aanbod van Windows-toepassingen dat vandaag de dag beschikbaar is.

Meer informatie over Terminal Server Edition is te vinden op: http://www.microsoft.com/benelux/backoffice/nld/terminalserver.htm

Channel-partners profiteren van groeiende vraag Channel-partners, verkopers van Windows-terminals en server-OEM's ondervinden een grote vraag naar Terminal Server Edition. "Veel van onze klanten zien de voordelen van Terminal Server Edition", zegt Bertran Stomp, consultant bij Kender Thijssen. "Met deze nieuwe licentiemogelijkheden kan het Windows Terminal Server concept nu echt beginnen aan de opmars in bedrijfsautomatisering"

"We hebben een opmerkelijke vraag geconstateerd naar de Wyse Winterm 3000 productlijn, onze Windows CE-terminals die Microsoft Terminal Server ondersteunen," stelt Jeff McNaught, senior director en general manager van Wyse Technology Inc. "Het succes van deze lijn heeft zelfs onze eigen verwachtingen overtroffen. Het vormt een duidelijk bewijs dat organisaties beginnen in te zien dat thin-client technologie hen kan helpen om de IT-kosten te verlagen en om hun bedrijf eenvoudiger te beheren."

Beschikbaarheid
De nieuwe Terminal Server CAL zal per desktop in licentie worden gegeven en vereist de aanschaf van een separate Windows NT Server CAL. De Terminal Server Internet Connector, ontworpen om Windows-toepassingen via het Internet beschikbaar te stellen, ondersteunt maximaal 200 gelijktijdige, anonieme Internetgebruikers, die geen werknemers van de licentienemer zijn. De Internet Connector wordt in licentie gegeven als een add-on voor Terminal Server

Microsoft streeft ernaar de nieuwe Terminal Server CAL en de licentie voor Internet Connector zo spoedig mogelijk aan te bieden via haar resellers.

De nieuwe verpakkingen voor de detailhandel zijn ontworpen om kleine en middelgrote zakelijke klanten beter te kunnen voorzien van Windows NT Server
4.0 Terminal Server Edition en het juiste aantal Terminal Server Client Access Licenses. Verpakkingen voor de detailhandel zullen in versies voor vijf, tien en vijfentwintig gebruikers beschikbaar komen. De nieuw detailhandelsverpakkingen voor Terminal Server Edition zullen via de gebruikelijke Microsoft-kanalen naar verwachting in het tweede kwartaal van
1999 geleverd gaan worden.

Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, server-applicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Deel: ' Microsoft nieuwe licentiemogelijkheden Windows NT Server '