Microsoft ondertekent Erecode 2000

Initiatief van Millennium Platform verschaft duidelijkheid omtrent Jaar
2000-bestendigheid

Den Haag, 3 februari 1999 - Microsoft heeft Erecode 2000, een initiatief van het Millennium Platform, ondertekend. Met het ondertekenen van Erecode 2000 bevestigen organisaties en instellingen dat zij open en eerlijke informatie verschaffen rondom de datumbestendigheid van hun informatietechnologie inzake het jaar 2000. Naast IBM Nederland, Philips Electronics Nederland b.v., Unilever Nederland, KPN Telecom, VNO-NCW, MKB Nederland, FENIT, EnergieNed, Verbond van Verzekeraars, Nederlandse Spoorwegen, NV Gasunie Nederland, Gemeente Amsterdam, Nationale Nederlanden N.V. en de Nederlandse regering is Microsoft de eerste softwareleverancier die participeert in het Erecode 2000-initiatief van het Millennium Platform.

Organisaties die Erecode 2000 ondertekenen, bevestigen onder andere dat zij actief werken aan het garanderen van de operationele continuïteit en het oplossen van eventuele problemen rondom het jaar 2000. Op verzoek zullen de deelnemers organisaties en bedrijven die een rechtmatig belang hebben in de manier waarop zij deze kwesties aanpakken, voorzien van informatie hierover. Om klanten te helpen problemen rondom het jaar 2000 te vermijden, verklaren de ondertekenaars ook dat zij ernaar zullen streven om klanten te voorzien van up-to-date en relevante informatie over de Jaar 2000-bestendigheid van hun producten. In plaats van juridische stappen te nemen zullen de deelnemers verder actief zoeken naar oplossingen; ze zullen altijd streven naar een oplossing door middel van overleg en samenwerking.

Microsoft heeft zelf inmiddels diverse initiatieven ontplooid om haar klanten te helpen bij het voorbereiden van hun ICT-infrastructuur op het jaar 2000. Microsoft heeft op het web een Jaar 2000 Resource Center geopend, waar alle beschikbare informatie omtrent Microsoft-producten en het jaar
2000 te vinden is: https://www.microsoft.com/benelux/year2k/. Behalve informatie zijn daar tevens gratis Jaar 2000-updates te vinden voor een aantal Nederlandse, Engelse en Franstalige Microsoft-producten. Organisaties vinden op deze website tevens een gratis testprogramma, waarmee ze hun systemen kunnen testen op Jaar 2000-bestendigheid.

In oktober 1998 heeft Microsoft in de Benelux het Office 97 Plus!-pack geïntroduceerd. Dit euro-millennium pack bevat diverse aanvullingen, updates en hulpmiddelen die sinds de introductie van Office 97 -in maart 1997- zijn verschenen. Voorbeelden zijn een Jaar 2000-testprogramma voor PC's en een data-migratiewizard voor Excel-werkbladen. Tevens bevat het Office 97 Plus!-pack fonts, upgrades en een euro-conversiemacro voor Excel, waarmee organisaties zich kunnen voorbereiden op de invoering van de euro (?).

Organisaties die met Microsoft Office 97 werken, mogen één Office 97 Plus! Pack gebruiken om alle licenties van Office 97 te upgraden of uit te breiden, met uitzondering van de Nederlands- en Franstalige taalbibliotheken. Dit zijn single user-licenties, waarvan voor iedere gebruiker een aparte licentie aangeschaft dient te worden.

Het Microsoft Office 97 Plus! Pack is alleen in de Benelux verkrijgbaar en wordt standaard meegeleverd met alle Nederlands-, Frans- en Engelstalige Microsoft Office 97-pakketten. De huidige gebruikers van Microsoft Office 97 in de Benelux kunnen het Office 97 Plus! Pack sedert begin oktober jl. bestellen via de website van Microsoft:
https://www.microsoft.com/benelux/cdrom/. Gebruikers kunnen dit ook bestellen met een coupon: bij de resellers van Microsoft-producten zijn brochures met deze bestelcoupon beschikbaar; de coupon kan ook worden aangevraagd bij Microsoft.

Tot slot bereidt Microsoft zich ook op het gebied van ondersteuning voor op de millennium overgang. Zo zullen onder andere de bedrijven met een Premier Support Contract door hun Technical Account Managers worden benaderd om te inventariseren welke extra ondersteuningsbehoeften zij rond de millennium overgang verwachten. Vanzelfsprekend zal een dergelijke afstemming ook plaatsvinden met Microsoft's geauthoriseerde service partners. Naast een proactieve ondersteuning om problemen te voorkomen, zal er ook op basis van de verkregen informatie een "staffingplan" worden gemaakt voor de weken voor en na de millennium overgang. Overigens heeft Microsoft zelf als organisatie inmiddels ook alle benodigde maatregelen en stappen ondernomen, zodat de onderneming geheel klaar is voor overgang naar het jaar 2000.

Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, server-applicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Deel: ' Microsoft ondertekent Erecode 2000 '