Microsoft President schetst belangrijke ontwikkelingen op 8ste jaarlijkse Windows Hardware Engineering Conference

Schiphol-Rijk/Brussel, 9 april 1999 - Microsoft President Steve Ballmer heeft de jaarlijkse Windows Hardware Engineering Conference (WinHEC) geopend met een schets van de belangrijkste ontwikkelingen om het gebruik van het Windows-platform te vereenvoudigen en de functionaliteit uit te breiden. Het betreft onder meer de aankondiging van een nieuwe consumentenversie voor Windows die in het jaar 2000 op de markt komt, nieuwe ontwikkelingen rondom Microsoft's Universal Plug and Play Initiative en een nieuwe servertoepassing gebaseerd op Windows NT Embedded, die het voor kleine organisaties eenvoudiger maakt om een netwerk te installeren.

"De computerbranche heeft computers binnen ieders bereik gebracht," stelde Ballmer tijdens zijn toespraak op WinHEC. "Microsoft en haar partners zijn bovendien voortdurend bezig om het computergebruik te vereenvoudigen en de mogelijkheden van computers uit te breiden. Samen met Intel kondigen we bijvoorbeeld het Easy PC-initiatief aan en een servertoepassing voor kleine organisaties."

WinHEC is in de loop der jaren uitgegroeid tot een van de belangrijkste conferenties voor de PC-hardwarebranche. Ook tijdens de 8ste uitvoering zijn vele nieuwe initiatieven, standaarden en technieken voor het Windows-platform gelanceerd.

Nieuwe producten
Ballmers aankondigingen omvatten zowel ontwikkelingen die van belang zijn voor consumenten als voor de zakelijke markt. Voor consumenten wordt een nieuwe versie van Windows uitgebracht, die verbeteringen biedt voor het bewerken van digitale media, het installeren van netwerken in huis en Internet-technologie. Deze nieuwe mogelijkheden zijn eenvoudig te installeren en te gebruiken. De nieuwe consumentenversie van Windows zal in de loop van 2000 leverbaar zijn. In maart 1999 kondigde Microsoft reeds Windows 98 Second Edition aan, die beschikbaar komt in het najaar van 1999 en verbeteringen biedt van de Windows 98 Internet-technologie, zoals Internet Connection Sharing en Internet Explorer 5. Daarnaast kondigde Ballmer de Windows Image Acquisition-architectuur aan, die ontworpen is om beeldbewerking op PC's met het besturingssysteem Windows te vereenvoudigen.

Ballmer kondigde ook een nieuwe zakelijke servertoepassing aan, die vanwege de eenvoudige installatiemogelijkheden bij uitstek geschikt is voor kleine organisaties. Deze toepassing is gebaseerd op het Windows NT Embedded-besturingssysteem en is het resultaat van de gezamenlijke inspanningen van Intel en Microsoft. Deze servertoepassing komt in de tweede helft van 1999 op de markt. Ballmer gaf tevens de eerste openbare demonstratie van een 64-bit Windows-systeem.

Microsoft als partner
Om de groeiende steun voor Microsoft's Universal Plug and Play Initiative (UPnP) te demonstreren, kondigde Ballmer aan dat meer dan 20 nieuwe partners op het gebied van hardware zich aansluiten bij dit initiatief. Tevens wordt een werkgroep opgericht met leden afkomstig uit de computerbranche, die zich richt op het ontwikkelen van nieuwe UPnP-standaards. UPnP is een brancheoverstijgende inspanning om een serie gezamenlijke interfaces vast te stellen, die apparaten en hun diensten omschrijven. Hiermee is het mogelijk om een apparaat te detecteren dat aangesloten wordt op een netwerk, zodat andere apparaten en mensen in staat zijn om deze te gebruiken zonder een ingewikkelde installatie- of configuratieprocedure te hoeven uitvoeren.

Microsoft en Intel hebben tevens het Easy PC-initiatief gelanceerd. Dit is een langlopend project dat bedoeld is om het installeren, gebruiken en uitbreiden van computers te vereenvoudigen.

Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, server-applicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Deel: ' Microsoft President schetst belangrijke ontwikkelingen '