Microsoft vereenvoudigt licentiemodel voor midden- en kleinbedrijf

Minder kosten en meer eenvoud door nieuw Microsoft Open Licentie-programma

Schiphol-Rijk/Brussel, 5 april 2000 - Teneinde het licentiemodel voor kleine en middelgrote bedrijven te vereenvoudigen, heeft Microsoft haar op volume gebaseerde Open Licentie-programma vernieuwd. Kleine en middelgrote bedrijven die meerdere licenties van Microsoft besturingssystemen, applicaties en serversoftware aanschaffen, kunnen hierdoor van lagere licentiekosten profiteren.

De belangrijkste verandering bestaat uit de toevoeging van een 'Open Business'-optie aan het programma. Bedrijven die ten minste vijf zakelijke softwareproducten aanschaffen, kunnen hierdoor een aanzienlijke besparing behalen ten opzichte van de prijs van de volledige pakketten. Voorheen moesten klanten die van het Open Licentie-programma wilden profiteren, producten uit bepaalde categorieën en in zekere hoeveelheden afnemen. De nieuwe Open Business-optie van het programma laat klanten nu ook profiteren van de kortingsvoorwaarden, die voorheen alleen aan bedrijven met grotere aankoopvolumes werden aangeboden.

"Microsoft heeft van klanten en uit de verkoopkanalen vernomen, dat er behoefte bestond aan een eenvoudiger licentiemodel", zegt Bill Henningsgaard, vice-president worldwide licensing and pricing van Microsoft. "Mede om deze reden hebben wij besloten de Open Business-optie aan het programma toe te voegen. We zijn ons ervan bewust dat we hiermee niet alle problemen kunnen oplossen die nu eenmaal inherent zijn aan licentiemodellen, maar we menen wel dat dit een belangrijke stap vooruit betekent voor zowel het midden- en kleinbedrijf, als voor de verkoopkanalen."

Het Open Licentie-programma is van start gegaan in 1993. In de oorspronkelijke opzet moesten klanten licenties nemen op een minimum aantal producten ('points') in specifieke productcategorieën ('pools'), om volumekortingen te kunnen behalen. Nu kunnen klanten hun aankopen in verschillende productcategorieën combineren, waardoor zij sneller aan het vereiste minimumaantal van vijf producten voldoen. Hierdoor vervalt de noodzaak om in termen van 'punten' en 'pools' te blijven denken. Deze grotere eenvoud stelt meer kleine bedrijven in staat om te profiteren van de volumekortingen van het programma, omdat nu nog maar vijf licenties behoeven te worden aangeschaft, onafhankelijk van de categorie. De op punten gebaseerde 'Open Volume'-optie van het Microsoft-programma blijft overigens gewoon gehandhaafd en is bestemd voor die klanten die grotere kortingen willen krijgen door meer licenties aan te schaffen.

Veranderingen van Open Licentie gunstig voor resellers Het enorme aantal kleine en middelgrote bedrijven impliceert dat het Open Licentie-programma een groot gebruikerspotentieel kent. Dat biedt derhalve aantrekkelijke mogelijkheden voor value-added resellers (VAR's), die softwarelicenties als onderdeel van hun dienstverlening aanbieden of willen gaan aanbieden. Omdat klanten hun aankopen over de diverse categorieën kunnen combineren om het vereiste minimale aantal van vijf producten te halen, kunnen bedrijven met slechts drie PC's al van het programma profiteren. Volgens International Data Corporation zal het aantal bedrijven met minder dan tien werknemers in 2003 driekwart van alle kleine bedrijven in de Verenigde Staten uitmaken.

Steeds eenvoudiger
Het Open Licentie-programma is een van drie licentieprogramma's voor volumekortingen die Microsoft aanbiedt. Microsofts Select-programma is bestemd voor middelgrote en grote bedrijven. De volumekortingen worden in dit programma gebaseerd op verwachte softwareaankopen. Het Enterprise-programma is bestemd voor middelgrote en grote bedrijven, die hun volledige organisatie standaardiseren op het Microsoft-platform. De wijzigingen van het Open License-programma maken onderdeel uit van Microsofts voortdurende streven om de eenvoud en flexibiliteit van haar licentieprogramma's wereldwijd te blijven vereenvoudigen.
Voor meer informatie over het Open Licentie-programma kunnen zowel klanten als resellers terecht op de website van Microsoft: www.microsoft.com/benelux/biz.

Microsoft
Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is marktleider op het gebied van software voor privé- en zakelijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks aan producten en diensten die ontwikkeld zijn om mensen meer mogelijkheden te bieden tot een prettiger en gemakkelijker gebruik van de computer, ongeacht waar, wanneer en hoe zij dat willen.

Deel: ' Microsoft vereenvoudigt licentiemodel voor mkb '